Invasionen som kan ha blivit en parentes

"Secret Invasion" är Nick Furys (Samuel L. Jackson) första soloäventyr i Marvels filmuniversum. Den sex delar långa miniserien hakar i "Captain Marvel" och diverse andra småreferenser från de senaste åren då vi får veta mer om de utomjordiska, hemlösa hamnskiftarna, Skrullerna, som Fury lovade ordna ett hem åt i samband med Carol Danvers äventyr under 90-talet. En uppgift som har visat sig vara svår och nu fått allvarliga konsekvenser. Så allvarliga att Fury kallats hem från rymdstationen S.A.B.E.R. för att ta hand om en intern konflikt som hotar mänskligheten.

Skrullernas ledare Talos (Ben Mendelsohn) jobbar för en fredlig, om än maskerad relation med mänskligheten men en rebellfraktion ledda av Gravik (Kingsley Ben-Adir) har ledsnat och anser att om inte Fury kan ordna en ny värld åt Skrullerna får de ta hans värld. Det vill säga jorden. Därför har de inlett en hemlig invasion där de tagit några betydande personers identiteter, några välkända för Marvelfansen, för att manipulera världens styrande män och kvinnor. Den enda som kan stå i deras väg, och den här gången helt utan sina speciella vänner, är Fury.

Den här serien, i teorin baserad på en omgång serietidningar från 2008-2009, har fått en del kritik för att inte leverera fullt ut. Och kritiken är till viss del befogad. "Secret Invasion" är en ganska svag historia med tunna trådar och en påfallande tydlig "var detta allt?" känsla när serien gått i mål. Det känns lite som en snedspark utifrån en grundpremiss och en förlaga som lovade väl. Trots det tycker jag ändå att den är helt okej. I ett Marvelsammanhang är den mer av en spionhistoria än någon annan produktion och det är ju alltid något. Något som dock grämer mig är att det känns som om det fortfarande finns en del luckor i Furys historik i hela Marveluniversumet. När och var har han varit egentligen? Men det är väl också lite av tjusningen med karaktären. Vi vet lite men inte allt. Till exempel visar det sig att han har en fru.

En del nya karaktärer dyker upp, vissa roligare än andra. Till exempel spelar den i Marvelsammanhang så oväntade Olivia Colman MI6-agenten Sonya Falsworth som är lite av en brittisk Fury. En frisk fläkt i serien. Lite tråkigare är Emilia Clarke som spelar Talos dotter G'iah. Det är en karaktär som svävar lite mellan de goda och de onda men som aldrig riktigt sätter sig. Dock känns det som att vi inte sett det sista av dessa två i MCU.

Nästa Marvelfilm är "The Marvels" där vi återser Nick Fury. Just nu är det oklart om "Secret Invasion" kommer att ha någon inverkan på filmen, men känslan är lite att serien är en parentes i ett större sammanhang, vilket är lite trist.

1. Några etablerade MCU-karaktärer gör sin sorti i denna serie. Lite snopet.

2. Några som vi känner igen sedan tidigare är Don Cheadle som Rhodey, Cobie Smulders som Maria Hill och Martin Freeman som Agent Everett Ross.

3. Vinjetten till serien är AI-genererad. Marvel fick kritik för detta och anklagades för att vara för snåla för att anställa folk till att göra vinjetten, men poängen med en AI-genererad vinjett var att åstadkomma något som inte kändes mänskligt gjort. Jag ställer mig på Marvels sida i denna fråga.

ANDERS JAKOBSON (2023-07-27)