Välgjort om jakten på de stora pengarna
FILMENNya svenska Netflix-serien "Snabba Cash" är inte en reboot på filmtrilogin baserad på Jens Lapidus böcker och karaktärer, utan det är en serie som befinner sig i samma värld. I alla fall på ett teoretiskt plan, då det inte – så vitt jag vet – är några referenser till karaktärer från de tidigare filmerna och böckerna.
Det är hur som helst ungefär samma mix av jakten på pengar inom olika delar av samhället. Dels på det finansekonomiska planet och dels på det kriminella planet, och som ett litet sidospår av det har vi det kanske allra tydligaste exempel på snabba cash exemplifierat av femtonåriga Tim (Ali Alarik) som lockas av pengarna och en önskan om att bli en hårdare typ.
Men vi backar till det första exemplet för seriens huvudperson är Leya (Evin Ahmad) som parallellt med ett liv som ensamstående mamma har en start-up som med rätt investerare kan växa sig enormt stor. Inledningsvis har hon en tveksam investerare som om han så vill kan sno hela företaget från henne, men hon får chansen att pitcha för den framgångsrika entreprenören Tomas Storm (Olle Sarri) som inte blir speciellt imponerad av vare sig hennes idéer eller någon annans. Men Leya är inte den som ger sig i första taget och hon lyckas ändå få Tomas intresse.
Snabbt sätts bollen i rullning och om allt går som det ska kommer hon snart bli väldigt rik. Men givetvis är det inte så enkelt. Det kommer problem. Dessa kommer från den kriminella världen där Ravy (Dada Fungula Bozela), brodern till hennes barns far, är den lokala knarkkungen och i hans entourage ingår den kombinerade bröllopssångaren och mördaren Salim (Alexander Abdallah) som Leya startar en relation med utan att någon av dem vet vem den andra egentligen är. När Leya lånar pengar av Ravy hamnar hon i en skuldsituation, inte enbart ekonomiskt, och det här blir ett problem som växer sig allt större under seriens gång samtidigt som Salim försöker bryta sig fri från den kriminella världen.
Det är en välskriven och välspelad serie som har ett bra driv och tempo, vilket gör det enkelt att se de sex avsnitten i hyfsat rask takt. Att få många olika perspektiv parallellt är givetvis inte unikt för just denna serie, men det är ett väldigt bra sätt att skapa engagerande karaktärer som man som tittare investerar tid och känslor i även om de i många fall är moraliskt tveksamma personer. Det är kanske lite märkligt att finna sympati i en knarkande mördare som Salim, men det gör man.
Serien vilar tungt på Ahmad, Abdallah, Alarik och Fungula Bozelas axlar och samtliga är väldigt övertygande i sina roller. Speciellt de två sistnämnda som är två punkter på samma skala men på väldigt olika positioner.
De svenska originalproduktionerna för Netflix fortsätter att vara av hög klass och det tycker jag är både bra och lovande.
Det är hur som helst ungefär samma mix av jakten på pengar inom olika delar av samhället. Dels på det finansekonomiska planet och dels på det kriminella planet, och som ett litet sidospår av det har vi det kanske allra tydligaste exempel på snabba cash exemplifierat av femtonåriga Tim (Ali Alarik) som lockas av pengarna och en önskan om att bli en hårdare typ.
Men vi backar till det första exemplet för seriens huvudperson är Leya (Evin Ahmad) som parallellt med ett liv som ensamstående mamma har en start-up som med rätt investerare kan växa sig enormt stor. Inledningsvis har hon en tveksam investerare som om han så vill kan sno hela företaget från henne, men hon får chansen att pitcha för den framgångsrika entreprenören Tomas Storm (Olle Sarri) som inte blir speciellt imponerad av vare sig hennes idéer eller någon annans. Men Leya är inte den som ger sig i första taget och hon lyckas ändå få Tomas intresse.
Snabbt sätts bollen i rullning och om allt går som det ska kommer hon snart bli väldigt rik. Men givetvis är det inte så enkelt. Det kommer problem. Dessa kommer från den kriminella världen där Ravy (Dada Fungula Bozela), brodern till hennes barns far, är den lokala knarkkungen och i hans entourage ingår den kombinerade bröllopssångaren och mördaren Salim (Alexander Abdallah) som Leya startar en relation med utan att någon av dem vet vem den andra egentligen är. När Leya lånar pengar av Ravy hamnar hon i en skuldsituation, inte enbart ekonomiskt, och det här blir ett problem som växer sig allt större under seriens gång samtidigt som Salim försöker bryta sig fri från den kriminella världen.
Det är en välskriven och välspelad serie som har ett bra driv och tempo, vilket gör det enkelt att se de sex avsnitten i hyfsat rask takt. Att få många olika perspektiv parallellt är givetvis inte unikt för just denna serie, men det är ett väldigt bra sätt att skapa engagerande karaktärer som man som tittare investerar tid och känslor i även om de i många fall är moraliskt tveksamma personer. Det är kanske lite märkligt att finna sympati i en knarkande mördare som Salim, men det gör man.
Serien vilar tungt på Ahmad, Abdallah, Alarik och Fungula Bozelas axlar och samtliga är väldigt övertygande i sina roller. Speciellt de två sistnämnda som är två punkter på samma skala men på väldigt olika positioner.
De svenska originalproduktionerna för Netflix fortsätter att vara av hög klass och det tycker jag är både bra och lovande.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Jesper Ganslandt har regisserat fyra av de sex avsnittet, Måns Månsson har regisserat resten.
2. I Ravys gäng finns Nala (Ayaan Ahmed) och Osman (Khalil Ghazal), ett par som både till funktion och gestaltning påminner väldigt mycket om karaktärerna Snoop och Chris i "The Wire".
3. Mer? Inte mig emot. Den här säsongen kan utan problem ses som en fristående miniserie som kan vara slut när det sista avsnittet går i mål. Men det går att gå vidare med samma karaktärer. Eller så kan man göra en "True Detective" och berätta en helt annan story inom samma värld. Det finns många möjligheter.
2. I Ravys gäng finns Nala (Ayaan Ahmed) och Osman (Khalil Ghazal), ett par som både till funktion och gestaltning påminner väldigt mycket om karaktärerna Snoop och Chris i "The Wire".
3. Mer? Inte mig emot. Den här säsongen kan utan problem ses som en fristående miniserie som kan vara slut när det sista avsnittet går i mål. Men det går att gå vidare med samma karaktärer. Eller så kan man göra en "True Detective" och berätta en helt annan story inom samma värld. Det finns många möjligheter.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA