Tydliga franchiseambitioner

Hela världens moderna Wonder Woman (Gal Gadot) får finna sig i att de små inhoppen i "Shazam! Fury of the Gods" och "The Flash" sannolikt var de sista insatserna som karaktären hon fick göra. Alltså dags att se framåt och vidare. "Heart of Stone" har ambitionen att vara starten på en franchise i bästa "Mission: Impossible"-anda, vilket onekligen känns när Gadot spelar agenten Rachel Stone.

När vi först träffar henne ingår hon i ett MI6-team som ska avslöja en vapenhandlare. Hon är den tekniskt kunniga "tjejen i bilen" som aldrig är delaktig i det operativa arbetet. Men den här gången slumpar det sig så att hon faktiskt är med när det hettar till ordentligt. När resten av teamet dras in i ett sanslöst raffel får Rachel snällt sitta bredvid, men då får vi tittare reda på att hon är en sorts dubbelagent, egentligen kopplad till den mytomspunna fredsbevarande organisationen Korthuset där hennes kodnamn är Hjärter 9. Och i själva verket är hon en överdjävlig agent som har uppbackning av hela Korthuset och framför allt Hjärter knekt, Jack (Matthias Schweighöfer) som kan guida henne genom alla tänkbara situationer med hjälp av deras AI-system Hjärtat som kan förutspå det mesta.

MI6-teamets uppdrag saboteras av en ung kvinna, Keya (Alia Bhatt), som indikerar att det bara är början. Så småningom radas farliga situationer på varandra och Rachel tvingas avslöja sig för sitt team, vilket snabbt får oväntade konsekvenser för Rachel är inte den enda dubbelagenten. Keyas mål är att avslöja Korthuset och ta kontroll över Hjärtat, vilket skulle vara ödesdigert då dess enorma kraft i fel händer är en usel kombination.

Filmen blir en blandning av James Bond-action korsat med ""Wanted" och "Minority Report". Eller något. Helt okej för två timmars snackstryckande framför tv:n men kanske lite tunt, enkelt och välbekant i ett större perspektiv. Idén i sin helhet är inte helt unik även om jag blir lite fascinerad av hur utvecklad mytologin kring Korthuset och Hjärtat känns redan på en gång och jag kan se hur det enkelt kan utvecklas till en franchise. Det lär väl styras av hur bra denna film går.

Gal Gadot är redan varm i actionkläderna och fungerar bra i den här typen av roller. Hon känns lite som en arvtagare till Angelina Jolie som gjort liknande roller tidigare, som i nämnda "Wanted". Filmen i sig är som det kanske framgår mellan raderna lite tunn, men välfylld av lätt overkliga men skönt spektakulära actionsekvenser.

1. Bland övriga skådespelare hittar vi bland annat Jamie Dornan, Sophie Okonedo, Jing Lusi, Paul Ready, BD Wong och Glenn Close.

2. Filmen är inspelad i bland annat Sydtyrolen (Italien), London, Reykjavík, och Lissabon.

3. Storyn till filmen kommer från Greg Rucka som hittills främst skrivit serier för både Marvel och DC Comics, bland annat - lustigt nog - "Wonder Woman". Rucka ligger även bakom serien "The Old Guard" som han även skrev manus till för filmatiseringen med samma namn. Manuset till denna film skrev han tillsammans med Allison Schroeder som senast gjorde "Frost II".

ANDERS JAKOBSON (2023-08-14)