Slätstruken och ocharmig uppföljare

Kul för svenska David F. Sandberg att han fick förtroendet att göra en uppföljare till "Shazam!", en av de mer lyckade filmerna i DC:s moderna superhjältefilmuniversum. Trist dock att uppföljaren inte alls matchar första filmens charm och känsla och i stället blir en tämligen slätstruken superhjältefilm där en halv storstad förvandlas till småsmulor utan att det känns som ett speciellt allvarligt hot. Det är inte första eller sista gången superhjältefilmen landar i det här upplägget, men det blir mer gäspframkallande än rafflande.

Filmen utspelar sig ungefär fyra år efter första filmen, vilket märks då tonåringarna Billy Batson (Asher Angel) och Freddy Freeman (Jack Dylan Grazer) och deras fyra fostersyskon tydligt växt upp. Det var Billy som fick superkrafter som förvandlade honom till vuxna Shazam (Zachary Levi) och som coachades till att använda sina krafter rätt av den superhjältebesatta Freddy. Sen mot slutet av filmen fick även Freddy och de övriga fyra syskonen superkrafter och de bildade ett litet eget superhjälteteam i hemstaden Philadelphia där de i pressen kallas för "Philadelphias fiaskon" då de visserligen gör hjältedåd men orsakar mycket destruktion på samma gång.

Än värre blir det denna gång då Shazam-familjen ställs emot tre grekiska gudinnor, Atlas döttrar, spelade av Rachel Zegler, Lucy Liu och Helen Mirren, som sprider kaos och elände när de försöker återskapa sitt förlorade rike.

Jag charmades av första "Shazam!" och visst finns det delar av "Shazam! Fury of the Gods" som är helt okej. Det är onekligen en snärtig kemi mellan Zachary Levi och Jack Dylan Grazer som absolut fungerar väl, men helheten haltar och det är helt enkelt inte en bra uppföljare. Filmen är effekttung men ofta sitter jag mest och tänker att det jag ser är ännu en green-/bluescreensekvens som ändå inte är på riktigt. Då spelar det inte så stor roll att mycket av designen i filmen ändå är välgjord och snygg.

Precis som första filmen känns inte "Shazam! Fury of the Gods" som en film för en vuxen publik vilket också gör att jag har svårt att se den som en del av det filmuniversum DC byggt upp, även om det finns cameos och bonusscener som på ett lite lätt ansträngt sätt verkligen försöker etablera det. Nu läser jag mig till att Shazam som karaktär kanske inte är körd i James Gunns omstart av universumet, men att det kan hänga på denna films popularitet. Och i så fall kan det bli lite knepigt. Filmen blev en ekonomisk flopp på biograferna och recensenterna var inte överdrivet imponerade. Även Sandberg har uttryckt sitt missnöje med den färdiga filmen. Nja, det känns nog som att chanserna för mer av Shazam är väldigt knappa...

Det har verkligen inte snålats med extramaterial. Utöver ett kommentarspår med David F. Sandberg (som jag inte lyssnat på, men som jag läst ska vara bra och givande för de som är intresserade) så finns det bort åt 90 minuter extramaterial fördelat på ett halvtimmesblock med borttagna scener, en lika lång heltäckande bakomfilm och ett antal kortare featuretter med olika teman och vinklar.

En del av dessa är det tröttsamma smörandet mellan skådespelarna. Hur orkar de? Mest intressant är en genomgång av fem scener där Sandberg "dekonstruerar" dem genom att visa hur de filmades och hur effekterna gjordes. Givande att se helt klart. Jag gillar även det som är lite mer fokuserat kring design och kulisser.

Den lägre bakomfilmen är sevärd och de bortklippta scenerna innehåller mycket som inte kom med och Sandberg introducerar blocket. Han är för övrigt med mycket bland extramaterialet, vilket är kul på sitt sätt.

1. David F. Sandberg gör en cameo i filmen som en man som lyfts upp av ett flygande monster och han passar på att skrika "Släpp mig! Släpp mig!" på svenska. Även Sandbergs fru, Lotta Losten, gör en cameo tidigt i filmen. Hon är tydligen med i alla Sandbergs filmer.

2. En annan cameo görs av Michael Gray som spelade Billy Batson i 70-talets tv-serie. Han har på sig samma typ av röda och gula tröja som i serien.

3. Snaskföretaget Wrigley Company lär ha betalat en rejäl slant då deras produkt Skittles har en betydande del i en nyckelscen. Som en del av marknadsföringen gjorde Skittles reklamfilmer för filmen.

ANDERS JAKOBSON (2023-07-06)