Iron Man… för de yngre

Marvel har släppt en ny animerad version av "Iron Man" på DVD och innan jag går djupare in på vad jag tycker om den ska jag börja med att klargöra att jag inte är någon expert på "Iron Man", långt därifrån. Jag har tidigare endast sett filmen med Robert Downey Jr. och det är med andra ord mitt riktmärke i denna recension. Denna DVD är för övrigt del 1 av vad man får förmoda blir flera och innehåller fem avsnitt som vardera är på lite drygt 20 minuter.

Serien är animerad och jag får erkänna att jag är väldigt kluven till animeringsstilen. En del grejer ser riktigt fräcka ut men sen när man ser människorna röra sig ser det väldigt stelt ut. Kanske är det meningen men det är inte riktigt vad jag förväntar mig av animerade filmer. Då är istället miljöerna i avsnitten desto bättre. Här blir animeringen riktigt läcker och man har fått till en stil som gör att byggnader och liknande ser riktigt bra ut.

Handlingen då? Jo, den skiljer sig rätt bra mot den icke animerade "Iron Man"-filmen. Här är Tony Stark nämligen bara 11 år då hans pappa blir mördad och han själv utmanövrerad från Stark Industries. Jag antar att man valt denna väg för att attrahera en yngre publik men det kan lika gärna vara så att detta är hur det är i originalet. Som sagt, jag kan inte Iron Mans historia. Det gör dock att det hela känns lite mer som en serie för de yngre.

Personligen är detta ingen favorit men jag tror säkert att den målgrupp den riktar sig till, yngre killar, kommer att älska den. Det är action, fart och allt annat som de vill ha i en TV-serie om en hjälte. Är man lite äldre tror jag dock att man får mer utbyte av spelfilmsversionen av "Iron Man".

1. Det finns inget engelskt ljudspår eller text på DVD:n vilket är lite synd.

2. Totalt innehåller säsongen 26 avsnitt.

3. En andra säsong av serien (också den med 26 avsnitt) får premiär i höst.