Gruppvåldtäkt som underhållning
FILMENJag såg fram emot att bli underhållen av "Gutterballs", en film utan några ambitioner utöver att leverera klafsig lågbudget-exploitation med onödigt mycket tuttar, blod och en total avsaknad av skådespelartalang. Tyvärr hade skaparna av filmen en helt annan definition på underhållning.
Två rivaliserande gäng blir insläppta av vaktmästaren på den lokala bowlinghallen efter stängningsdags så de kan spela mot varandra. Ett bråk uppstår då den hetsiga ledaren för det ena gänget blivit refuserad av den underklädesbefriade snyggingen i det andra laget. Som hämnd våldtar gänget tjejen.
Kvällen efter återkommer gängen för att spela, men på poängtavlan dyker ett nytt namn upp: BBK. Allt eftersom kvällen fortgår mördas gängmedlemmarna en efter en, och dödskallarna raddas upp efter BBKs namn på tavlan. Vem är mördaren och varför tar han ihjäl dem?
Döm om min förvåning när våldtäktsscenen i början pågår i hela tio minuter. En gruppvåldtäkt som är mycket grov, mycket brutal och oerhört utdragen. Det är en fruktansvärd scen.
Missförstå mig inte här nu, jag är helt på det klara med att den här typen av film ska vara helt gränslös. Blod, mord, sex, våld och sjukligheter hör till exploitationgenren. Det här är helt enkelt bara... det är inte underhållning. Jag ska ha kul när jag ser en sånhär film.
Det är inte så att jag har en vek mage. Jag har sett både det ena och andra i mina dagar som skulle kunna få många liberalt inställda förvandlade till rabiata moraltanter. Fiktiga våldtäkter av olika slag dyker upp här och där i filmer som i övrigt är mer eller mindre underhållning (till exempel Death Wish-filmerna), och det har oftast inte varit särskilt jobbigt att se på (jag vet hur sjukt det låter), och dessutom kan man ju vara ganska säker på att förövaren får sitt i slutändan.
I "Gutterballs" tar den hemliga mördaren kål på... ja, nästan alla - inte bara the bad guys. Moralen är rent av idiotsvag. Nu är det ju knappast filmmakarnas ambition att leverera nåt annat än trash, men våldtäktsscenen lägger en så kraftig sordin på stämningen att det blir svårt att uppskatta det som följer.
Det är knappast så att man har någon djupare konstnärlig ambition att straffa tittaren genom att först hetsa upp tittaren med en stor närbild av tjejens könsorgan bara för att senare våldta det åtrådda objektet - för det var väl det du tänkte på? Inte bara för att det filmanalytiskt skulle vara ett så grundläggande grepp, utan för att jag vägrar att tro att filmmakarna skulle vara kapabla att tänka så långt.
Om filmer som "Saw" och "Hostel" är på gränsen till vad du tål, ska du veta att detta är långt bortom det. Visst prövar de brutala och hyfsat uppfinningsrika morden ibland även en luttrad skräckfilmstittare. En penis som delas på längden är lite väl magstarkt för de flesta, om vi säger så.
Regissören Ryan Nicholson förespråkar "less is not more, more is even more", vilket förstås är det stora problemet. Du kan bara bli mer och mer chockad till en viss punkt, och sätter man inte stopp någonstans så blir det i stället bara tröttsamt och tråkigt.
Och då har jag inte ens nämnt att karaktärerna i filmen nog är de jag mest känt förtjänar en vässad kägla i röven. Repliker som "Häll käften och sug min kuk, din jävla hora" förekommer oftare än "Hej" och ungefär var tredje ord är en svordom. Det blir mycket tröttsamt, mycket fort.
Två rivaliserande gäng blir insläppta av vaktmästaren på den lokala bowlinghallen efter stängningsdags så de kan spela mot varandra. Ett bråk uppstår då den hetsiga ledaren för det ena gänget blivit refuserad av den underklädesbefriade snyggingen i det andra laget. Som hämnd våldtar gänget tjejen.
Kvällen efter återkommer gängen för att spela, men på poängtavlan dyker ett nytt namn upp: BBK. Allt eftersom kvällen fortgår mördas gängmedlemmarna en efter en, och dödskallarna raddas upp efter BBKs namn på tavlan. Vem är mördaren och varför tar han ihjäl dem?
Döm om min förvåning när våldtäktsscenen i början pågår i hela tio minuter. En gruppvåldtäkt som är mycket grov, mycket brutal och oerhört utdragen. Det är en fruktansvärd scen.
Missförstå mig inte här nu, jag är helt på det klara med att den här typen av film ska vara helt gränslös. Blod, mord, sex, våld och sjukligheter hör till exploitationgenren. Det här är helt enkelt bara... det är inte underhållning. Jag ska ha kul när jag ser en sånhär film.
Det är inte så att jag har en vek mage. Jag har sett både det ena och andra i mina dagar som skulle kunna få många liberalt inställda förvandlade till rabiata moraltanter. Fiktiga våldtäkter av olika slag dyker upp här och där i filmer som i övrigt är mer eller mindre underhållning (till exempel Death Wish-filmerna), och det har oftast inte varit särskilt jobbigt att se på (jag vet hur sjukt det låter), och dessutom kan man ju vara ganska säker på att förövaren får sitt i slutändan.
I "Gutterballs" tar den hemliga mördaren kål på... ja, nästan alla - inte bara the bad guys. Moralen är rent av idiotsvag. Nu är det ju knappast filmmakarnas ambition att leverera nåt annat än trash, men våldtäktsscenen lägger en så kraftig sordin på stämningen att det blir svårt att uppskatta det som följer.
Det är knappast så att man har någon djupare konstnärlig ambition att straffa tittaren genom att först hetsa upp tittaren med en stor närbild av tjejens könsorgan bara för att senare våldta det åtrådda objektet - för det var väl det du tänkte på? Inte bara för att det filmanalytiskt skulle vara ett så grundläggande grepp, utan för att jag vägrar att tro att filmmakarna skulle vara kapabla att tänka så långt.
Om filmer som "Saw" och "Hostel" är på gränsen till vad du tål, ska du veta att detta är långt bortom det. Visst prövar de brutala och hyfsat uppfinningsrika morden ibland även en luttrad skräckfilmstittare. En penis som delas på längden är lite väl magstarkt för de flesta, om vi säger så.
Regissören Ryan Nicholson förespråkar "less is not more, more is even more", vilket förstås är det stora problemet. Du kan bara bli mer och mer chockad till en viss punkt, och sätter man inte stopp någonstans så blir det i stället bara tröttsamt och tråkigt.
Och då har jag inte ens nämnt att karaktärerna i filmen nog är de jag mest känt förtjänar en vässad kägla i röven. Repliker som "Häll käften och sug min kuk, din jävla hora" förekommer oftare än "Hej" och ungefär var tredje ord är en svordom. Det blir mycket tröttsamt, mycket fort.
EXTRAMATERIALET
En 40 minuter lång "making of" som jag såg någon minut av och sedan helt enkelt sket i. Regissören bekräftade snabbt den osmickrande bild jag byggt upp, och jag har ingen lust att tillbringa någon mer tid med honom.
Plus lite trailers för distributörens andra filmer.
Plus lite trailers för distributörens andra filmer.
TRE SAKER
1. Översättaren gör ett halvtaskigt jobb, och flera repliker är inte ens översatta. Förutom att han envisas med att skippa kommatecken i meningar som "Johan nu går vi" samt att skriva "djävla", så är replikerna uppenbart översatta från en textfil utan att man sett på filmen. Det är då repliken "Nice cast" angående en persons gipsade ben blir "Snygg rollfördelning". Ridå.
2. Filmmusiken varierar från 80-talsgräslig till stämningsmässigt fullständigt opassande.
3. I Tyskland klipptes filmen med 26 minuter. Det borde ge en fingervisning om hur grisig och brutal filmen är. Det råder ju ingen tvekan om att filmen skulle totalförbjudits i Sverige om filmcensuren fortfarande var aktiv, men jag undrar om våldtäktsscenen hade överlevt ändå om man lämnat in filmen för granskning idag.
2. Filmmusiken varierar från 80-talsgräslig till stämningsmässigt fullständigt opassande.
3. I Tyskland klipptes filmen med 26 minuter. Det borde ge en fingervisning om hur grisig och brutal filmen är. Det råder ju ingen tvekan om att filmen skulle totalförbjudits i Sverige om filmcensuren fortfarande var aktiv, men jag undrar om våldtäktsscenen hade överlevt ändå om man lämnat in filmen för granskning idag.
HENRIK ANDERSSON (2011-05-11)
KOMMENTARER -
Läs kommentarer (2)
DELA ELLER TIPSA