Ännu ett spanskt styrkebesked
FILMENEn bit in i "Agnosía" förklarar en doktor det medicinska tillstånd som på svenska heter agnosi. Han häller lite vatten genom en näsduk i ett glas och förklarar att vattnet representerar alla intryck och all information vi får genom livet och att näsduken fungerar som ett filter som håller isär vad som är vad - ljud, lukter, personer med mera. Sen beskriver han agnosi med att ta bort näsduken och fyller glaset tills det svämmar över: ett överflöd av information som man inte kan sortera. Samma doktor ska senare i filmen vara involverad i en stor komplott.
Den som lider av agnosi är Joana (Bárbara Goenaga), dotter till en vapentillverkare i slutet av 1800-talet. Hon hade hjärnhinneinflammation som barn och utvecklade agnosi under en demonstration av en speciell lins pappan tagit fram och sedan dess vägrat tillverka på nytt.
I vuxen ålder lever Joana ett väldigt anpassat liv där det enda hon egentligen kan urskilja är stjärnhimlen och en färgglad rosett alla måste bära på sitt bröst. Hon har en partner i pappans kollega Carles (Eduardo Noriega) men förhållandet är försiktigt och trevande.
Ovan nämnda doktor tror sig ha hittat ett sätt för bota henne. Genom att bygga ett helt mörkt och totalt isolerat rum i huset, fritt från alla utomstående ljud och ljus ska Joana kunna bli bättre efter tre dagars total isolering. Det hela är en bluff, för doktorn är i maskopi med folk som vill ha tag på vapentillverkarens hemliga formel och parallellt byggs ett identiskt rum dit Joana ska föras. Man tänker utnyttja hennes sjukdom för att få fram informationen som man misstänker att hon sitter inne på.
En del i detta har Vincent (Félix Gómez). Han anställs som betjänt men vad han egentligen gör är att studera Carles som han har vissa likheter med för att sedan spela honom i det alternativa rummet. Men när han och Joana kommer varandra närmare känns hans uppdrag mycket tveksamt.
Gång på gång har spanska filmskapare bevisat att de är något att räkna med, och "Agnosía" är ännu ett styrkebesked. Det är en bra och originell dramathriller med utrymme för både lite romantik och tragedi. Otroligt välspelad och snyggt gjord. Man har hittat ett bra sätt att illustrera agnosi ur Joanas synvinkel som är både effektfullt och lite skrämmande. Det är ingen trevlig värld hon ser, nästan som om den vore full av demoner.
Nu saknar "Agnosía" visserligen allt vad skräckelement heter, men blir ändå en tät och intressant film. En riktig fullträff, faktiskt.
Den som lider av agnosi är Joana (Bárbara Goenaga), dotter till en vapentillverkare i slutet av 1800-talet. Hon hade hjärnhinneinflammation som barn och utvecklade agnosi under en demonstration av en speciell lins pappan tagit fram och sedan dess vägrat tillverka på nytt.
I vuxen ålder lever Joana ett väldigt anpassat liv där det enda hon egentligen kan urskilja är stjärnhimlen och en färgglad rosett alla måste bära på sitt bröst. Hon har en partner i pappans kollega Carles (Eduardo Noriega) men förhållandet är försiktigt och trevande.
Ovan nämnda doktor tror sig ha hittat ett sätt för bota henne. Genom att bygga ett helt mörkt och totalt isolerat rum i huset, fritt från alla utomstående ljud och ljus ska Joana kunna bli bättre efter tre dagars total isolering. Det hela är en bluff, för doktorn är i maskopi med folk som vill ha tag på vapentillverkarens hemliga formel och parallellt byggs ett identiskt rum dit Joana ska föras. Man tänker utnyttja hennes sjukdom för att få fram informationen som man misstänker att hon sitter inne på.
En del i detta har Vincent (Félix Gómez). Han anställs som betjänt men vad han egentligen gör är att studera Carles som han har vissa likheter med för att sedan spela honom i det alternativa rummet. Men när han och Joana kommer varandra närmare känns hans uppdrag mycket tveksamt.
Gång på gång har spanska filmskapare bevisat att de är något att räkna med, och "Agnosía" är ännu ett styrkebesked. Det är en bra och originell dramathriller med utrymme för både lite romantik och tragedi. Otroligt välspelad och snyggt gjord. Man har hittat ett bra sätt att illustrera agnosi ur Joanas synvinkel som är både effektfullt och lite skrämmande. Det är ingen trevlig värld hon ser, nästan som om den vore full av demoner.
Nu saknar "Agnosía" visserligen allt vad skräckelement heter, men blir ändå en tät och intressant film. En riktig fullträff, faktiskt.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Definitionen av agnosi enligt Wikipedia: en medicinsk beteckning på förlusten av förmågan att känna igen föremål, personer, ljud, former och lukter, där det specifika sinnet inblandat är oskadat och där det inte rör sig om omfattande minnesförlust.
2. För ovanlighetens skull är inte Guillermo Del Toro inblandad på något vis, men däremot nämns tre filmer han har varit involverad i på omslaget då annat folk från dem jobbat med "Agnosía" på ett eller annat sätt.
3. Förutom spanska pratas det även lite tyska i filmen.
2. För ovanlighetens skull är inte Guillermo Del Toro inblandad på något vis, men däremot nämns tre filmer han har varit involverad i på omslaget då annat folk från dem jobbat med "Agnosía" på ett eller annat sätt.
3. Förutom spanska pratas det även lite tyska i filmen.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA