Dokumentären som inte är en dokumentär

En film som har titeln "Escobar: Paradise Lost" ger ju onekligen intrycket att handla om knarkkungen Pablo Escobar. Men så är inte fallet här. Han är visserligen med och spelas väldigt bra av Benicio Del Toro men han är här mer en bifigur. I stället handlar filmen om kanadensaren Nick som rest till Columbia med sin bror för att driva en surfshop. Han träffar Maria som visar sig vara Escobars systerdotter och de två inleder ett förhållande. Escobar accepterar honom och han blir en i Escobars gäng. Till en början fungerar det bra men snart inser Nick vad Escobar är kapabel till och bestämmer sig för att, tillsammans med Maria, flytta tillbaka till Kanada. Escobar har dock andra planer för Nick.

När jag satte igång filmen var jag helt övertygad om att det var en film om Escobar jag skulle få se. Ja, jag hade inte läst så noga på baksidan av fodralet. Men det faktum att det inte var en film om Escobar gjorde faktiskt att jag gillade den riktigt bra, förmodligen bättre. Jag såg rätt nyss "Narcos" som handlar om Escobar och en till film om honom hade nog blivit lite samma sak vilket även om han är en intressant man kanske hade blivit lite för mycket. Nu fick vi något nytt där vi fick se honom genom någon annans ögon.

Nu ska man inte kalla "Escobar: Paradise Lost" för en dokumentär. Visst mycket av det som handlar om Escobar är baserat på verkligheten och idén till filmen kommer från en person som kom väldigt nära Escobar men jag är helt övertygad om att man lagt till en massa saker som fått den att bli bättre som film.

Och den är bra. Jag gillar karaktärerna och jag gillar att det ändå finns en viss verklighetsförankring i den. Jag gillar också slutet som jag tycker passar resten av filmen perfekt. Skådespelarna är bra i sina roller. Som Nick ser vi Josh Hutcherson som vi tidigare sett i "The Hunger Games". Och som ett komplement till "Narcos" passar "Escobar: Paradise Lost" perfekt.

En 30 minuter lång dokumentär som visar hur man spelade in filmen. Vi får även höra från skådespelare och filmmakare om hur det var att spela in filmen. Riktigt intressant och bra.

1. Detta är regissören Andrea Di Stefanos debut.

2. Vid ett tillfälle kör Nick runt med en bil fullastade med lådor. I en scen mitt i är bilen tom och man börjar fundera på om han redan lastat av allt men i nästa scen är lådorna tillbaka.