Seg början som blev riktigt bra

I "Things we lost in the fire" får vi följa Audrey som just förlorat sin man Brian. Han sköts till döds när han försökte rädda en kvinna från att misshandlas svårt av sin man. Mannen flippar ur totalt och skjuter både Brian, sin fru och sig själv. Händelsen får, inte helt oväntat, Audreys tillvaro att rasa ihop totalt. Det går så långt att hon i slutändan får svårt att hålla huvudet ovan ytan, och då har hon också två barn att ta hand om.

I ett desperat försök att överleva vänder hon sig till Jerry som är en gammal vän till Brian. Problemet är bara att Jerry knarkar och i stort har kastat bort sitt liv och den enda vännen han hade kvar var just Brian. Gångerna då Audrey svurit över att Brian umgåtts med Jerry stället för henne är många och under en viss tid är hon övertygad om att hon faktiskt hatar Jerry.

Nu vänder hon sig dock till honom för stöd och Jerry blir naturligtvis förvånad när Audrey ber honom flytta in hos henne (hon har ett extrarum) och inte ens Audrey vet med säkerhet varför hon gör det. Hon är dock övertygad om att han kan hjälpa henne igenom den sorg hon känner efter Brians död. Han använder även henne och då som stöd för att bli fri från sitt missbruk.

Till en början verkade "Things we lost in the fire" vara rätt seg men ju mer jag såg av den desto mer växte den och de 113 minuter den håller på flöt faktiskt förbi rätt snabbt. När filmen var över var jag dessutom riktigt glad över att ha sett den. Visst, den är riktigt sorglig och både Jerry och Audrey är hela tiden på gränsen till att ge upp, men ändå är det en rätt varm film om vänskap när den behövs som mest.

Halle Barry spelar Audrey och Benicio Del Toro Jerry och de gör båda väldigt bra ifrån sig. Halle Barry är ju bra i det mesta, med några undantag, och Del Toro är perfekt som sliten knarkare. Han ser verkligen ordentligt sliten ut och det är lätt att tro på att han verkligen är en knarkare som försöker hitta tillbaka till ett normalt liv.

Extramaterialet består av en bakom kulisserna-film som även om den berättar en hel del om filmen blir rätt tråkig. Det blir mycket prat vilket i och för sig inte är så konstigt då filmen inte innehåller så många specialeffekter man kan demonstrera.

Dessutom får vi också lite borttagna scener och en trailer.

1. I rollen som Brian ser vi David Duchovny som de flesta säkert känner igen från "Arkiv X".

2. Alexis Llewellyn gör rollen som Harper (Audreys dotter) otroligt bra även om hon är rätt ung.