Underbart redan från start

Precis som rubriken till den här recensionen avslöjar är filmen "Pippa Lees hemliga liv" underbar redan från början. Redan när första scenen rullas upp skapas intresset och det intresset håller i sig hela filmen rakt igenom.

Filmen handlar om Pippa Lee (Robin Wright) som är runt 50 år. Pippa har allt man kan önska sig. Två vuxna barn och en 30 år äldre make, vid namn Herb (Alan Arkin), som arbetar som publicist. Hon är älskad av vänner och grannar men en dag börjar hennes perfekta liv rivas upp. När någon rumsterar runt i makarnas hem under natten sätter de upp en videokamera. När Pippa inser att det är hon själv som orsakar oredan eftersom hon går i sömnen börjar hon ifrågasätta sitt liv och varför det blivit som det blivit. Hennes uppväxt med en tablettmissbrukande mamma har satt sina spår och hennes flykt från föräldrahemmet tar oss på en resa genom en vild ungdom, svek, kärleksaffärer och flera galna upptåg.

Vi får följa henne som ung och i nutid och hoppen mellan nu och då är aldrig komplicerade, snarare gör de historien mer intressant eftersom det hela tiden blir som två parallella historier att följa. Det friskar upp helt enkelt. Som en ung Pippa ser vi Blake Livley, som de flesta bäst känner igen från tv-serien "Gossip Girl". Att Livley och Wright är otäckt lika är så klart ingen slump utan i stället ett bra val av de som höll i auditions. De flesta roller spelas av kända skådespelare och bland annat Keanu Reeves, Julianne Moore, Winona Ryder och Maria Bello gör insatser i filmen. Både Reeves, Moore och Bello gör bra prestationer och Moore går inte annat än älska med sin sköna attityd. Ryder hör verkligen inte till en av favoriterna och även om hennes karaktär är riktigt påfrestande är hon ändå väldigt bra och rolig i åtminstone en speciell scen som utspelar sig på sjukhuset.

Vi får följa flera olika relationer i filmen och jag gillar det. Det är en av orsakerna till att det aldrig blir långtråkigt och att det ständigt händer någonting i utvecklingen. Extra pluspoäng till Wrights minspel som många gånger är en stor behållning bara det. Den här filmen rent ut sagt good shit.

1. När man får se Pippas tonårsrum ser man att en av alla musikidolerna var ABBA eftersom gruppens stickers sitter på en av väggarna. Kul, kul.

2. När vi ser tillbaka på hur Pippa och Herb träffades ser Herb alldeles för gammal ut för den ålder han ska vara. Det hade varit bättre med en annan skådespelare, precis som man gjort med Pippa.

3. Från början är berättelsen om Pippa Lee en bok skriven av Rebecca Miller. Miller har även skrivit manuset och regisserat filmatiseringen.