Återigen: Vem kan man lita på?

När den femte säsongen av "Homeland" drar igång har Carrie Mathison lämnat allt som har med CIA att göra bakom sig. Nu jobbar hon i stället för ett privat företag i Tyskland med ansvarig för säkerheten. Men naturligtvis vill hennes chef åka till ett land i Mellanöstern där det inte är säkert för honom att vistas. Carrie avråder, han bestämmer att han ska åka i alla fall och naturligtvis går allt åt skogen. Problemet är bara att det den här gången kanske måltavlan för attacken inte är den man först tror…

Carrie dras återigen in i CIA:s affärer och även om handlingen den här gången utspelar sig i Tyskland så är terroristerna minst lika onda som tidigare, attackerna minst lika brutala och infiltratörerna om möjligt än mer iskalla. Den stora frågan som går genom hela säsongen är: Vem kan man lita på? Och alla inblandade får sina förtroenden granskade och i vissa fall ordentligt kantstötta.

Jag gillar "Homeland". Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är en av favoritserierna och jag betade av säsongens tolv avsnitt på fyra dagar. Och jag säger det återigen. Detta är det enda riktigt bra sättet att se en TV-serie. Att se ett avsnitt i veckan känns alldeles för glest och man tappar momentum i serien och i vissa fall blir det även svårt att hänga med i alla svängar. Ett par avsnitt per dag i följd av "Homeland" kändes perfekt.

En del tycker säkert att serien upprepar sig och visst, vid en snabb koll kan det verka som det men personligen håller jag inte med. Visst, det är samma karaktärer och visst, de har samma jobb och samma typ av hot dyker upp men däremellan händer det en oändlig massa saker som gör att varje säsong blir sin egen. Sen är ju Claire Danes perfekt som Carrie. Hon gör mycket av serien och jag tror det skulle bli riktigt svårt att fortsätta utan henne. Självklart finns det många andra karaktärer som är betydelsefulla i serien och som genom att samspela med Carrie gör henne bättre men ändå, Carrie Mathison är den självklara stjärnan i "Homeland".

Vi får två dokumentärer varav den ena handlar om hur karaktären Carrie Mathison har utvecklats sedan serien började. Rätt kul återblick så här efter fem säsonger. Vi får även några bortklippta scener. Inte så mycket, men helt okej.

1. En sjätte säsong kommer att visas på TV hösten 2016.

2. Claire Dane (Carrie) och Mandy Patinkin som spelar Saul Berenson är de enda som varit med i alla 60 avsnitten.

3. Hade man lagt ner serien efter denna den femte säsongen hade det faktiskt blivit ett ganska bra slut.