Realistiskt och naivt om knarksmuggling

Kate Macer (Emily Blunt) arbetar för FBI men när en raid mot ett misstänkt högkvarter för knarksmugglare sammanfaller med att CIA behöver utföra ett uppdrag på amerikansk mark rekryteras Kate till de sistnämnda. Eftersom delar av hennes team sprängdes i luften under raiden ovan ger CIA henne möjligheten till hämnd som en extra morot och Kate nappar förstås.

Till en början accepterar hon att det hon gett sig in i går utanför både skrivna och moraliska lagar, men undan för undan börjar hon ifrågasätta om ändamålen verkligen helgar medlen. Mot sig har hon CIA-agenten Matt Graver (James Brolin) och dennes colombianske agent Alejandro (Benicio Del Toro) och de båda gör sitt bästa för att "utbilda" henne i hur det behöver gå till ute i den riktiga världen.

Det var ett tag sedan jag såg en så moraliskt ren helylle-karaktär som Emily Blunts Kate Macer. De har visserligen inte nedlåtit sig till att göra henne naiv, men hon framstår ändå som lite väl idealistisk. Därför har jag också svårt att förstå de som håller "Sicario" som ett cineastiskt mästerverk. Den är välgjord, rå och utan ursäkter. Jag får också anta att den målar upp en tämligen realistisk bild – även om det är få där ute som verkligen kan avgöra det. Men sedan finns också klara brister här, varav Kate Macer är en trots fint skådespel från Blunt.

Trots detta är filmen bra för vad den är och skådespelarinsatserna pendlar från fullt godkända till riktigt bra där Emily Blunt och James Brolin sticker ut. Även om regissören Denis Villeneuve har gjort ett bra jobb är dock hjärnan bakom den här filmen manusförfattaren Taylor Sheridan. Han har uppgett att han ser "Sicario" som starten på en trilogi där varje film ska stå för sig själv. Och den första har han gjort tillräckligt bra för att jag ska välkomna fler.

1. Tillsammans med regissören såg Benicio Del Toro till att omforma sin karaktär ganska rejält. Bland annat uppger de att de kapade 90 procent av dialogen som manusförfattaren Taylor Sheridan skrivit för honom. Enligt Benicio så var det exempelvis osannolikt att Alejandro skulle berätta hela sin bakgrund för en främmande människa efter femton minuter.

2. Alejandros bakgrund sparade man i stället till en uppföljare.

3. Emily Blunt började filma sina scener blott fyra månader efter att hon fött en dotter. Imponerande är bara förnamnet.

THOMAS HELLSING (2016-02-08)