Smart och sevärd thriller

En tredjedel in i "I see you" känns filmen som en ganska generisk spökhistoria men precis då sker ett genialiskt skifte i berättandet som omkullkastar allt det man hittills trott sig veta om filmen. Så här när jag har hela filmen i kunskapsminnet inser jag att det är en väldigt skickligt konstruerad film som bara det gör det väl värt att leta upp den i utbudet.

Filmen centreras kring en familj i obalans. Terapeuten Jackie Harper (Helen Hunt) har haft ett utomäktenskapligt äventyr som gör att hon ligger på minuskontot hos polisen Greg (Jon Tenney) och deras tonårsson Connor (Judah Lewis). Jackie försöker på alla sätt och vis att göra bot, men det går trögt. Både hos sonen som tydligt tar avstånd från henne och hos mannen som sover på soffan eller i gästrummet. Men det är något skumt i det stora huset. Foton och saker försvinner och en hantverkare påstår att han blivit insläppt av dottern i huset, men någon sådan finns inte.

Parallellt följer vi Gregs polisarbete. En kidnappare som rövar bort barn rör sig i trakten och han lämnar efter sig en grön armékniv som en sorts signatur, vilket var kännetecknet för en tidigare barnarövare i samma trakt många år tidigare. Men den sattes bakom lås och bom och är fortfarande fängslad. Är det en kopierande förövare som upprepar den gamla uslingens gärningar?

Alla olika spår går till slut ihop i historien. Konstigheterna i familjens hus, varför de sker och jakten på kidnapparen. Jag tänker dock inte avslöja mer om handlingen än det som sker under de första 30 minuterna. Jag blev själv överraskad av utvecklingen och vill faktiskt inte beröva någon annan på den upplevelsen.

Jag nöjer mig med att säga att "I see you" är en smart och spännande thriller i alldeles lagom längd. Ibland räcker 97 effektiva minuter mer än väl.

1. I filmens absolut första scen ser vi hur kidnapparens senaste offer blir tagen. Det är på ett väldigt överraskande vis som absolut leder tankarna till att något övernaturligt ligger bakom det hela. Väldigt snyggt gjort.

2. Man ska inte kommentera folks utseende, men när en skådespelare drastiskt ändrat utseende totalt till följd av både ålder och operationer så till den milda grad att det är det enda man kan tänka på så fort hon är i bild, ja då är det illa. I det här fallet handlar det om Helen Hunt vars panna ser ut som hon är 25 och resten av ansiktet ser ut som om hon är 75. Ja, det är elakt, men det är tyvärr så det ser ut. Den onaturligt släta pannan gör att resten av henne ser äldre ut än vad hon är.

3. Den efter miniserien "The Stand" så otroligt lovande skådespelare Owen Teague gör en viss roll i den här filmen. Men jag säger inget mer om det...

ANDERS JAKOBSON (2021-03-01)