Magisk realism à la Disney
FILMENOm man bara snabbt tittar på alla filmer som Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios släppt de senaste fem-sex åren tycker jag mig kunna se ett mångfaldsmönster. I filmer som "Vaiana", "Coco", "Raya and the Last Dragon", "Luca" och nu i "Encanto" har vi tagits till i vissa fall helt nya miljöer i dess sammanhang och avnjutit historier som kryddats med genuina inslag av historia, kultur, arkitektur, miljö och natur från specifika delar av världen.
Den här gången tar vi oss till Sydamerika och närmare bestämt Colombia och den magiska familjen Madrigal. Tonåringen Mirabel (Stephanie Beatriz) berättar familjens historia där personer ur tre generationer fått olika magiska gåvor vilket gjort deras stora hus till en magisk plats - Encanto - som därmed blivit en central och stabil punkt i den by som växt runt det. Alla har fått magiska gåvor utom Mirabel. När det var hennes tur att öppna den magiska dörren och få sin gåva försvann den bara i tomma intet och ingen kunde förstå varför, allra minst Mirabel. Hon håller en god min och försöker göra sin del i helheten utan magi, men innerst inne känner hon sig utanför.
Nu ska det förstås visa sig att hennes familjemedlemmar inte alls lever helt perfekta liv och att gåvorna emellanåt är bördor, men de vill förstås inte vara utan dem. Därför blir det oroligt när huset plötsligt börja spricka och en gammal vision, som fick morbror Bruno (John Leguizamo) att lämna huset och familjen, som på något vis pekar ut Mirabel som den som orsakar husets krackelering och magins upplösning dyker upp på nytt. Vad är det för vision egentligen och vad är Mirabels roll när det kommer till kritan?
Med magisk realism som en ingrediens är "Encanto" ännu en högklassig film från Disney även om jag blir lite förvirrad under filmens upplösning som är lite sladdrig. Men det gör väldigt lite för helhetsintrycket. Jag blir som alltid otroligt fascinerad av vad man faktiskt kan göra inom animerad film nu för tiden. Även om karaktärerna är tydligt "tecknade" så går det inte att förundras över alla detaljer och strukturer och sådant som faktiskt är otroligt realistiskt. Det är som alltid imponerande.
Miljömässigt känns "Encanto" fräsch och framför allt väldigt genuin. Det är verkligen tydligt att filmskaparna och alla inblandade har lagt ned otroligt mycket tid på att snappa upp alla nyanser från den miljö och kultur filmen ska skildra och det är sådant som skiljer bra animerad film från dålig.
Den här gången tar vi oss till Sydamerika och närmare bestämt Colombia och den magiska familjen Madrigal. Tonåringen Mirabel (Stephanie Beatriz) berättar familjens historia där personer ur tre generationer fått olika magiska gåvor vilket gjort deras stora hus till en magisk plats - Encanto - som därmed blivit en central och stabil punkt i den by som växt runt det. Alla har fått magiska gåvor utom Mirabel. När det var hennes tur att öppna den magiska dörren och få sin gåva försvann den bara i tomma intet och ingen kunde förstå varför, allra minst Mirabel. Hon håller en god min och försöker göra sin del i helheten utan magi, men innerst inne känner hon sig utanför.
Nu ska det förstås visa sig att hennes familjemedlemmar inte alls lever helt perfekta liv och att gåvorna emellanåt är bördor, men de vill förstås inte vara utan dem. Därför blir det oroligt när huset plötsligt börja spricka och en gammal vision, som fick morbror Bruno (John Leguizamo) att lämna huset och familjen, som på något vis pekar ut Mirabel som den som orsakar husets krackelering och magins upplösning dyker upp på nytt. Vad är det för vision egentligen och vad är Mirabels roll när det kommer till kritan?
Med magisk realism som en ingrediens är "Encanto" ännu en högklassig film från Disney även om jag blir lite förvirrad under filmens upplösning som är lite sladdrig. Men det gör väldigt lite för helhetsintrycket. Jag blir som alltid otroligt fascinerad av vad man faktiskt kan göra inom animerad film nu för tiden. Även om karaktärerna är tydligt "tecknade" så går det inte att förundras över alla detaljer och strukturer och sådant som faktiskt är otroligt realistiskt. Det är som alltid imponerande.
Miljömässigt känns "Encanto" fräsch och framför allt väldigt genuin. Det är verkligen tydligt att filmskaparna och alla inblandade har lagt ned otroligt mycket tid på att snappa upp alla nyanser från den miljö och kultur filmen ska skildra och det är sådant som skiljer bra animerad film från dålig.
EXTRAMATERIALET
En hel del av extramaterialet går ihop, men det är helt okej då det tillsammans ger en bra bild av hur filmen kom till. Man kan inte spåna fram en sådan här film utan att lägga mycket tid på research och här är det väldigt tydligt att inget lämnats åt slumpen. Man satte ihop en "familjegrupp" av människor som tillsammans delade historier med varandra som blev användbara när filmens familj skulle designas och utvecklas. Man reste till Colombia för att insupa miljö och kultur och man satte ihop en konsultgrupp med allt från dansare till botaniker för att inte ta några genvägar.
Ett fint exempel på det är när någon konsult ser en tidig animation från en festsekvens där några majskolvar grillas och då berättar att det alltid finns någon som ansvarar för att fläkta kolen och se till att glöden håller sig jämn och fin och i det slutliga resultatet finns det en sådan person i bild. Även om jag inte blir förvånad över att seriös research görs blir jag ändå glad över hur värdefullt det är för slutresultatet.
Musiken och till viss del koreografin får ett par egna inslag och det är intressant att höra hur Lin-Manuel Miranda skrev låtarna utifrån karaktärernas "puls", vilket landade i olika typer av låtar. Det finns ju även en sing-along-version av filmen för den som är sugen att ta ton men med tanke på hur blixtsnabb sång det är i vissa av låtarna så är det nog en riktig utmaning att hinna med alla ord!
Två minuter "uttagningar" ligger med. Det är bara Disney som använder detta totala hittapåord. Men ni vet vad det är, lite missar och trams. Runt 20 minuter bortklippt är också med och som vanligt när det gäller animerade filmer är det tidiga animationer med temporära röster och sekvenser som utvecklades åt ett helt annat håll.
En helt orelaterad kortfilm med en egen introduktion ligger med och som vanligt när det gäller kortfilmer från Disney och Pixar är det en förtjusande och emotionellt laddad film som i grund och botten handlar om ett tvättbjörnsbarn som följer med sin förälder till stranden och upptäcker en helt ny värld av både fascinerande saker och faror. Det är förstås lite mer än så, men det är andemeningen, och som förälder till en tvååring som vill upptäcka världen kan jag relatera till filmen fullt ut. Det är mycket skickligt gjort och snyggt animerat i 2D-stil som knyter an till Disneys klassiska utseende. Toppklass!
Ett fint exempel på det är när någon konsult ser en tidig animation från en festsekvens där några majskolvar grillas och då berättar att det alltid finns någon som ansvarar för att fläkta kolen och se till att glöden håller sig jämn och fin och i det slutliga resultatet finns det en sådan person i bild. Även om jag inte blir förvånad över att seriös research görs blir jag ändå glad över hur värdefullt det är för slutresultatet.
Musiken och till viss del koreografin får ett par egna inslag och det är intressant att höra hur Lin-Manuel Miranda skrev låtarna utifrån karaktärernas "puls", vilket landade i olika typer av låtar. Det finns ju även en sing-along-version av filmen för den som är sugen att ta ton men med tanke på hur blixtsnabb sång det är i vissa av låtarna så är det nog en riktig utmaning att hinna med alla ord!
Två minuter "uttagningar" ligger med. Det är bara Disney som använder detta totala hittapåord. Men ni vet vad det är, lite missar och trams. Runt 20 minuter bortklippt är också med och som vanligt när det gäller animerade filmer är det tidiga animationer med temporära röster och sekvenser som utvecklades åt ett helt annat håll.
En helt orelaterad kortfilm med en egen introduktion ligger med och som vanligt när det gäller kortfilmer från Disney och Pixar är det en förtjusande och emotionellt laddad film som i grund och botten handlar om ett tvättbjörnsbarn som följer med sin förälder till stranden och upptäcker en helt ny värld av både fascinerande saker och faror. Det är förstås lite mer än så, men det är andemeningen, och som förälder till en tvååring som vill upptäcka världen kan jag relatera till filmen fullt ut. Det är mycket skickligt gjort och snyggt animerat i 2D-stil som knyter an till Disneys klassiska utseende. Toppklass!
TRE SAKER
1. Disneyfilmer brukar vanligtvis innehålla djur som sidekicks, men så är inte fallet här. Visserligen har en av familjemedlemmarna gåvan att kunna prata med djur, men det närmaste vi kommer en sidekick är ett vattensvin, ni vet de här jättestora marsvinen, som bara sitter och ser trött ut.
2. Colombia är ju en av världens främsta kaffeproducenter. Detta visas i filmen genom att ett barn i byn är helt speedad på kaffe.
3. Filmen har tre Oscarsnomineringar och jag blir förvånad om den inte vinner minst ett pris.
2. Colombia är ju en av världens främsta kaffeproducenter. Detta visas i filmen genom att ett barn i byn är helt speedad på kaffe.
3. Filmen har tre Oscarsnomineringar och jag blir förvånad om den inte vinner minst ett pris.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA