Utdraget och lite småtrögt

Det är lite lustigt att det ungefär samtidigt kommer två serier med namnet "Sanningen" som delvis har liknande inslag i plotten. Nu heter Harlan Coben-adaptionen "Sanningen" visserligen inte "The Truth" i original utan "Fool me once" och precis som i amerikanens tidigare Netflix-adaptioner "The Stranger" och "Stay Close" har historien flyttats till England och smetats ut över åtta avsnitt.

Den före detta yrkesmilitären Maya Stern (Michelle Keegan) har precis blivit änka efter att hennes man Joe Burkett (Richard Armitage) brutalt blivit skjuten av maskerade män mitt framför ögonen på Maya. Det är inte hennes enda personliga tragedi under den senaste tiden. Inte långt innan mordet på Joe mördades Mayas syster Claire i samband med ett rån i hemmet. Nu försöker Maya hantera livet som änka med en liten dotter att ta hand om på egen hand. Eller, det finns ju pengar i familjen, så en barnflicka tar hand om dottern när det behövs. En vän till Maya ger henne en digital fotoram som även har en kamera som kan filma när något händer i dotterns rum och när Maya tittar på dagens inspelningar ser hon en bekant person som hälsar på dottern, nämligen Joe. Hur är detta möjligt?

När barnflickan sedan stjäl minneskortet med filmen är det första tecknet på att något är fel ett faktum. Ett annat är när polisen med sargade Sami Kierce (Adeel Akhtar) i spetsen konstaterar att Claire och Joe mördats med samma vapen. Alltså finns det en koppling och för Mayas del finns det en tydlig koppling till Joes familj Burkett med mamma Judith (Joanna Lumley) som matriark. Det finns konstigheter i familjens historia och i deras affärsverksamhet som förbryllar Maya och ännu mer när hon får veta att Claire rotat i saker precis innan hennes oväntade död. Vad fick hon veta och var det anledningen till att hon mördades?

Sanningen är komplicerad och delar av Mayas förflutna ska dyka upp och bita henne i svansen och polisens blickar riktas allt mer och mer åt hennes håll.

"Sanningen" blev i januari en av Netflix stora succéserier men jag är inte speciellt övertygad. Det är en serie som känns alldeles för lång för sitt eget bästa och större delen av berättelsen känns lite såpaaktig med tröga scener utan spänning. Det är också en del bihistorier som inte riktigt leder någonstans, som att Claires barn upptäcker att de har ett halvsyskon.

Men sen blir det lite mer spännande lagom till upplösningen med en del oväntade twistar som balanserar mellan att vara fåniga eller inte. Jag vill minnas att "The Stranger" var lite åt samma håll och det känns väl ganska tydligt att det är samma sorts formel som adaptionerna fått eller så är det Harlan Cobens förlagor som följer samma upplägg. Jag vet inte.

Jag känner mig lite snuvad på en spännande serie även om det inte varit helt bortkastat att titta på de åtta avsnitten.

1. Likheten med TV4:s "Sanningen" är att huvudpersonens man skjuts ner rätt framför ögonen på henne. That's it!

2. Harlan Cobens böcker har filmats sedan länge och mer lär det bli. Miniserier baserade på hans romaner "Saknar dig" och "Sluta aldrig fly" är under förproduktion.