Kompetent, men ingen klassiker

Denna miniserie från 1986 med en speltid på dryg tre timmar tar plats i revolutionens Iran 1979. Medan Ayatollah Khomeini avsätter Shahen hamnar två höjdare från det amerikanska elektronikföretaget EDS i kläm när en Teheransk domare anhåller dem för något påhittat brott. Borgen sätts till orimliga tretton miljoner dollar, och verkställande direktör Ross Perot (Richard Crenna) ser ingen annan lösning än att organisera en fritagning för att få hem sina medarbetare.

Han anlitar den hårdföre ex-officeren Arthur E. Simons (Burt Lancester), som snart samlar ihop en grupp frivilliga och börjar planera undsättningen. Iran är dock en farlig plats dit västerländska spioner inte bara knallar in och beter sig hur som helst. Ständigt ändrade förutsättningar och politisk instabilitet tvingar teamet att hela tiden tänka om och improvisera för att nå sitt mål.

Historien låter som tagen ur ett refuserat Chuck Norris-manus, men är baserad på en bok som är baserad på verkliga händelser. Både Perrot och Lancesters karaktär har en verkliga förlagor. Man har tacksamt nog avhållit sig ifrån att krydda berättelsen med en massa pang-pang, och den enda riktiga actionsekvensen, där fritagarna hetsar en hop islamister att storma fängelset där de två jänkarna sitter fångna, har historisk grund.

Det finns något tidlöst fascinerande med västerlänningar som hamnar i klammeri med (den korrupta) rättvisan i någon avkrok av världen, och "Fritagningen" mjölkar detta scenario på all spänning det kan tänkas innehålla. Denna undergrävs dock av att karaktärerna sällan verkar befinna sig i någon verklig fara. Misslyckas de i en uppgift försöker de bara igen på något annat sätt.

Lancester, som har tveklöst mest tid i rutan, bär upp hela serien med fint understöd av Crenna och övriga medverkande. Synd då att dialogen tyvärr inte är riktigt slipad, då replikerna ofta låter som upplästa ur en bok. Ett annat minus är att vi aldrig får någon inblick i antagonisternas motiv för att spendera så mycket resurser på att hålla amerikanerna fängslade. Kanske var detta inte känt, men resultatet blir tyvärr att skurkarna känns elaka bara för sakens skull.

"Fritagningen" är en kompetent och ganska spännande miniserie i thriller-facket, men har vissa skavanker som hindrar den från att kännas klassisk.

Finns inget.

1. Crennas karaktär, Ross Perot, är förstås samme man som kandiderade till presidentposten för något decennium sedan.