En liten stor succé

I serien "Världens bästa julkalendrar" har nu "Gumman som blev liten som en tesked" släppts. Det är naturligtvis Teskedsgumman med Birgitta Andersson i huvudrollen jag pratar om. Julkalendern visades 1967 och i svartvitt. Min första tanke när jag slår igång DVD:n är Var det så här tråkigt att titta på TV 1967?

Sen börjar jag titta och upptäcker att detta faktiskt inte alls är så tråkigt som jag först trodde. Visst, det är i svartvitt, lite kornigt och specialeffekterna är katastrofala men den har ändå något som fascinerar. Kanske lite för att det är något jag själv tittade på när jag var liten (även om jag inte var född 1967) men jag tror faktiskt att ungar av idag kan gilla detta. För själva idén, som föresten Alf Prøysen hittat på, är genialisk. Tänk er själva en gumma som, utan att kunna styra det själv, rätt som det är krymper till storleken av en tesked. När hon sen väl krympt kan hon dessutom prata med djur vilket hon gör vid varje chans hon får innan hon sen rätt vad det är blir stor igen. Vad med detta kan man inte gilla som barn?

Hur som helst. Detta är alltså 1967 års julkalender och varje avsnitt är tio minuter långt, eller kort kanske man ska säga för nu för tiden brukar väl julkalendern vara bort emot 30 minuter per avsnitt? Under 22 avsnitt får vi följa gumman, jo det är det enda namnet hon fått, och hennes vardag i stugan hon delar med sin gubbe och när hon inte umgås med honom är det grannfruarna Ester Östegren, Sara Söderlund, Greta Westerlund och Nora Molund som förgyller eller förargar hennes tillvaro.

Jag tycker som sagt att "Gumman som blev liten som en tesked" är riktigt kul och definitivt bättre än vad jag trott den skulle vara. Specialeffekterna är minst sagt skrattretande men ändå rätt charmiga. Sen är det kul att se Eva Rydberg och en ung Niklas Strömstedt dyka upp i ett avsnitt. Det tar ett tag innan jag känner igen dem men det kanske inte så konstigt, det är ju ändå 32 år gamla synder.

Som gumman ser vi som sagt Birgitta Andersson och hon är ju som klippt och skuren för denna roll. Det är lite som hennes roll "Från A till Ö" som även den är som specialskriven till henne. Det måste ha varit underbart att sett denna 1967 när man kunde se den utan att tänka på dåliga specialeffekter.

Det är också kul att se att en påse kaffe, en påse socker och en påse makaroner faktiskt inte har kostat mer än 10 kronor en gång i tiden. Det är kul att gummans kläder, precis som Hulkens växer, krymper när hon blir mindre och sen växer igen när hon blir stor. Det är kul att se den docka som ersätter henne när någon ska hantera henne när hon är liten (återigen, inga vidare specialeffekter). Kort sagt, det mesta är rätt dåligt gjort men det är ändå av någon oförklarlig anledning riktigt kul att se. Jag gillar det och skulle det komma en remake av serien vore jag den förste att bänka mig framför TV:n.

Inget extramaterial tyvärr. Jag hade sett fram emot att se hur specialeffekterna gjordes men tyvärr…

1. Teskedsgumman har verkligen regerat julkalendern genom historien. Förutom den som gick 1967 gjordes det 1973 en tv-serie i färg med samma skådespelare. Radiojulkalendern som också den sändes 1967 reprissändes dessutom 1976 och sen återigen 1997 och 2007.

2. Serien blev det stora genombrottet för julkalendern i TV och lockade inte bara en halv miljon barn utan även två miljoner vuxna tittare vilket var enormt mycket tittare 1967.

3. Enda anledningen jag kunnat hitta till att det endast är 22 avsnitt (och inte 24 som det brukar) är att den började sändas den 3/12 istället för 1/12 av någon anledning. Har någon annat bättre information får ni gärna rätta mig.

HANS-ÅKE LILJA (2009-10-21)
20 senaste recensionerna i kategorin barn o familj