Åtta nya timmar enligt checklistan

Även om denna tredje box är avslutningen på vad som påbörjades i den förra, det vill säga den andra säsongen av "Familjen Macahan" - beroende på hur man räknar, så är de fem långfilmslånga avsnitten som en liten egen grupp i sig och i och med det kan man räkna med vissa plottpunkter, nämligen:

1. Luke (Bruce Boxleitner) hamnar i trubbel med rättvisan.
2. Jessie (Vicki Schreck) råkar ut för något livshotande.
3. Något jobbigt händer på familjens gård medan männen är borta, som Zeb (James Arness) sedan får styra upp när han kommer tillbaka.
4. Zeb lyckas med något omöjligt.

Om detta är en checklista så är det "check" på alla, med undantag för punkt 3 som löser sig på ett annat sätt.

Vi kan dock börja med punkt 4. Redan i slutet av förra boxen (efter att Zeb sett till att Jessie överlevt de livshotande bisticken (check, punkt 2)) började han engagera sig i ett indianproblem där Arapahostammen svälter efter utebliven leverans av boskap. Zeb drog därför med sig Luke och några indianer för att köpa boskap och frakta hem den. Detta åtagande är kantat av problem, inte minst för att den torra Texasöknen inte bjuder på så mycket vatten till boskapen men även för att gäng skurkar planerar att knäppa hela följet och sno djuren på grund av en tvist med en försupen kock Zeb anlitat. Men Zeb ger sig inte så lätt (check, punkt 4).

Under resans gång lokaliserar Luke en domare som hålls fången av några indianer och när han räddat denna visar det sig att domaren är en gammal vän till Zeb. Luke kan då utan att ljuga berätta vem han är och eftersom han är eftersökt av lagen vet även domaren vem han är. Luke får berätta sin historia och domaren lovar att hjälpa honom om han följer med och anmäler sig i domarens hemstat där domstolen får avgöra om han ska utlämnas till Missouri eller inte, där han är eftersökt.

Nu går detta inte helt lätt (check, punkt 1) eftersom polismästaren inte riktigt håller med domaren, och efter en klumpig tidningsintervju får hela landet reda på Lukes historia och denna information når den före detta sheriffen Stillman (Ed Lauter) som Luke sköt i armen när han skulle bli lynchad, misstagen för en hästtjuv (detta hände i säsong 1). Rasande av hat ger sig Stillman iväg för att se till att "rättvisa" skippas. En annan som anländer är Frank Grayson (Jared Martin), bror till den snabbskjutande skurk Luke blev kompis med i förra boxen, som sedermera dog och som brodern nu anser att Luke ska straffas för. Problemen hopar sig.

Ytterligare en person som anländer är lillebror Josh (William Kirby Cullen) som skickas iväg från gården för att hjälpa till. Med alla män borta betyder det alltså att kvinnorna ska råka ut för trassel. Visst blir det så (check, punkt 3), men det hela börjar redan i boxens inledning där moster Molly (Fionnula Flanagan) och Jessie kraschar under en dilligenstur. Jessie strövar bort i öknen (check, punkt 2) och räddas av en Navajoindian som heter Teel-O. Under tiden tar Molly hjälp av en mysko figur som heter Deek Peasley (Harris Yulin). Även han var med i dilligensen och betedde sig på gränsen till obehagligt. Han avslöjade att han var bekant med Zeb, men riktigt hur berättade han inte och Molly anar ugglor i mossen.

Detta fortsätter när allt har blivit frid och fröjd igen, för Deek beslutar sig nämligen att bosätta sig vägg i vägg med Macahans och Molly får finna sig i att ha denna läskiga typ påträngande nära (check, punkt 3) och det hela blir inte bättre när Laura (Kathryn Holcomb) upptäcker guld i bäcken, en bäck som helt plötsligt numera ligger på Deeks mark.

Ja som ni ser är det fullt schema även i denna box. Som tidigare känns formatet lite för segt med moderna ögon, men jag upplever ändå att det är lättare att ta till sig de historier som berättas bland dessa fem avsnitt. Faktum är att åtta timmar går hyfsat fort att beta av. Jag hade räknat med att bli lite lätt uttråkad, ungefär som sist, men finner mig mer engagerad än jag hade trott.

I övrigt finns det inte så mycket mer att säga. "Familjen Macahan" är fortfarande en mycket välgjord serie och dessa avsnitt är inga undantag. När serien är som allra bäst är den till och med riktigt bra. Här tänker jag främst på en psykologiskt pressad scen mellan Luke och Grayson där spänningen är så tät att man kan ta på den. Just där passar det lite långsamma tempot väldigt bra.

En liten upphämtning sedan förra boxen, i alla fall för mig.

Ingenting.

1. Även om det är Luke som hamnat i trubbel med rättvisan, mest för att ha skjutit en sheriff i armen, så lämnar hela familjen Macahan efter sig en ganska omfattade samling döda personer, vilket rättvisan tydligen inte har några problem med...

2. Stackars William Kirby Cullen som får dras med tönten Josh genom hela serien. I ett avsnitt blir han så packad på ett endaste litet glas vin att han blir medvetslös.

3. Boxen, och säsongen, avslutas på ett sådant sätt att det öppnas upp för en fräsch start nästa gång - men det känns samtidigt som en liten livlina, som om serien kunde ha slutat där.

ANDERS JAKOBSON (2010-05-12)