Skönhet i en hård och obehaglig värld

Man kan fundera över, och möjligtvis irriteras över den felstavade titeln. "Beautiful" heter det ju! Men titeln, som kommer ur en specifik scen i filmen, kan ändå ses som en sammanfattning av historien. Filmen bjuder på en felstavad skönhet. Miljön är Barcelonas fattiga och nedgångna kvarter, men samtidigt är filmen så vackert fotograferad att det blir en viss skönhet i denna råa miljö. Vi har även en man som bara vill väl och gör gott i en hård och obehaglig värld, där hans liv tar en drastisk vändning efter ett läkarbesök.

Det är den alltid suveräna Javier Bardem som spelar huvudpersonen Uxbal. Man kan beskriva honom som en "fixare" som sätter illegala invandrare i arbete, mot att han får sin beskärda del av vinsten. Man kan inte säga att han utnyttjar dem, för han har förhandlat till bättre löner åt dem än vad de skulle få i sina hemländer, och han ser till att de har det så bra det går. Ändå känns det inte helt rätt och under filmens gång sker två olika händelser som får dystra konsekvenser.

Uxbal sköter om sina två barn. Han har separerat från sin mano-depressiva fru, som fortfarande finns med i bilden, men som han inte låter träffa barnen mer än nödvändigt. Hon är alldeles för oberäknelig.

Men så kommer då beskedet: Uxbal lider av en långt skriden prostatacancer och har bara månader kvar i livet. Nu gäller det att säkra barnens framtid, till vilket pris som helst. Samtidigt som han oroar sig över sin egen död, börjar han bearbeta avsaknaden av en far då hans egen pappa dog innan Uxbal föddes, vilket gör den sista tiden i livet extra svår.

"Biutíful" är med sina 140 minuter en väldigt lång film och den tar sin tid att berätta sin historia, men det här är ett sådant tillfälle där det låga tempot och den långa speltiden bara är till historiens fördel. Som tittare får man tid att sjunka in i levnadsödet och känna med alla karaktärer i filmen. För det finns just karaktärer även bland de illegala invandrarna som utvecklas och får utrymme. Det är inte någon enmansshow, även om Bardem så klart äger hela filmen.

En sak som jag dock tycker är lite märklig är att Uxbal har någon sorts övernaturlig egenskap där han kan kommunicera med döda. Till en början antog jag att scenerna där han sitter och håller en nyligen avliden i handen och vidarebefordrar meddelanden till de närmast sörjande var ett sätt för Uxbal att bluffa till sig lite pengar, men jag tror inte man ska tolka det så. Mot slutet av filmen kryper vålnader allt närmare vår huvudperson. Jag tycker dock att det känns lite fel och överflödigt.

"Biutiful" är dock en bra film. Den är väldigt melankolisk och känns annorlunda på något sätt.

Ingenting.

1. Filmen är skriven och regisserad av Alejandro González Iñárritu, vars senaste film "Babel" bjöd på en liknande stämning.

2. Filmen nominerades till bästa utländska film vid Oscarsgalan 2011, men förlorade till "Hämnden". Javier Bardem var även nominerad till bästa manliga skådespelare, och det är första gången en sådan nominering gått till en helt och hållet spansktalande roll.

3. Guillermo del Toro är krediterad som "associate producer".

ANDERS JAKOBSON (2011-05-01)