Frusen sci-fi blir kannibalskräck

I en nära/avlägsen (oklart) framtid har jorden drabbats av en ny istid. Som filmens voice-over säger: "Plötsligt började det snöa och så slutade det inte". De få människor som överlevde den plötsliga kylan har samlats i olika kolonier där det finns tillräckligt med värme för att de ska kunna överleva och gro grödor och djur att äta. Enda problemet är en elakartad influensa och den enda lösningen på det problemet är att isolera och sedan döda de smittade om de inte blir bättre.

När människorna i Koloni 7 får en nödsignal från Koloni 5 beslutas det att en liten tremannatrupp ger sig ut i snö- och islandskapen för att undersöka vad som hänt. Väl där hittar de bara en av de 50 invånarna som vettskrämd pratar i gåtor om vad som drabbat dem. Truppen ska snart inse att Koloni 5 tagits över av kannibaler som helt sonika sett kolonin som ett levande smörgåsbord...

Det blir bara en som kommer tillbaka till Koloni 7 men efter sig har han förstås hungriga kannibaler. Who will survive and what will be left of them? för att citera en klassisk tagline.

"The Colony", som innehåller Bill Paxton och Laurence Fishburne som största affischnamn, börjar som en godkänd och dystopisk "efter katatrofen"-sci-fi-film, men blir snabbt rätt ointressant och intetsägande när hotet visar sig vara kannibaler. Det blir en del slafs, men speciellt raffinerat eller på något sätt originellt blir det inte. En inte speciellt anmärkningsvärd B-film.

Dock är den rätt snyggt gjord trots att det inte funnits någon gigantisk budget. Snöscenerna är tydligt gjorda med greenscreen, men grafiken är bra och de interiöra scenerna är inspelade i naturligt spännande miljöer, viket ändå gör något för helhetsintrycket. Men tyvärr inte tillräckligt mycket. "The Colony" är en fastfrusen film utan någon chans att tina upp varken sig själv eller tittaren.

1. Filmen är inspelad i en nedlagd NORAD-station (North American Aerospace Defense Command) i Kanada. Faktiskt den första som spelats in där.

2. Hela fyra människor är inblandade i manuset: Jeff Renfroe, Svet Rouskov, Patrick Tarr och Pascal Trottier, där Renfroe även stått för regin. Ingen av dessa herrar har några speciellt kända insatser på sina meritlistor.

3. Hur kommer det sig att människor som tvingas äta andra människor alltid tappar förmågan att prata som vanligt folk och i stället uttrycker sig genom väsningar och grymtningar? Vad är det i människokött egentligen?

ANDERS JAKOBSON (2014-02-09)