En imponerande nystart av serien

Jag skrev att förra säsongen var en mellansäsong. Efter att ha sett säsong 12 kan jag bara konstatera att den är precis tvärt om. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att kalla den för en nystart för serien. Inte illa att få en nystart efter 12 säsonger.

Langstrom fick ju som bekant problem då han dödade Nate Haskell och han har nu fått lämna CSI. Han har nu börjat om med före detta frun och är ute ur serien. Catherine går inte heller hon oskadad ur förra säsongens händelser men får jobba kvar. Hon blir dock degraderad till "vanlig" CSI anställd och in kommer istället D.B. Russell (underbart spelad av Ted Danson) in och tar över. Vi får även se Morgan Brody (ni minns hon som jag trodde skulle kunna vara startskottet till ett "CSI: Los Angeles" efter förra säsongen) som CSI tekniker. Och allt detta händer i första avsnittet!

Som om detta inte vore nog så försvinner Catherine halvvägs in i säsongen (hur tänker jag inte avslöja) och hon ersätts av Julie "Finn" Finlay (spelad av Elisabeth Shue). Shue gör rollen bra och hennes karaktär blir nästan som en kvinnlig Grissom med sin noggrannhet. Dessutom har hon och Russell en gemensam bakgrund. Mycket av säsongen handlar om att introducera de nya karaktärerna och låta tittaren lära känna dem men det känns även som om man lyckats få till många intressanta fall. Det mesta känns nytt (vilket kanske inte är så konstigt då många karaktärer är nya) och det känns som om detta sporrat manusförfattarna att hitta på ännu bättre fall för CSI teamet att ta sig an.

Sen måste jag slå ett slag för upplägget av själva utgåvan. Nu ser man var man är i varje avsnitt. Tidigare så visade räkneverket på DVD/Blu-ray spelaren minuterna 1-42 (ungefär) för avsnitt ett. Sen när avsnitt två började fortsatte det och när det var slut så stod räkneverket på typ 1 timme och 24 minuter och så vidare. Detta var otroligt förvirrande när man var framme vis avsnitt fem, sex. Sen om man när inledningen börjar hoppar fram ett kapitel i hopp om att skippa just inledningen och fortsätta direkt efter (vilket man vill om man ser många avsnitt under kort tid) så hoppade man fram till början av nästa avsnitt. Allt detta har man nu rättat till. Plus att man lagt allt extramaterial på sista disken så man slipper nu växla mellan sex diskar om man som jag vill se allt extramaterial sist. Tack för det Scanbox!

Sammanfattningsvis är allt bättre med säsong 12. Jag är övertygad om att en stor del av detta är på grund av Ted Danson (en i mina ögon väldigt underskattad skådespelare som bara blir bättre och bättre ju vitare hans hår blir). Att man sen avslutar serien med en riktig cliffhanger gör min inte direkt mindre sugen på att se nästa säsong.

Som vanligt och förväntat finns det gott om extramaterial med. Vi får den obligatoriska genomgången av säsongen och skaparna och skådespelarna berättar om det vi just sett. Vi får även några dokumentärer som fokuserar på specifika avsnitt såsom freakshowen och ökenrallyt. Vi får också en som handlar om Marge Helgenbergers beslut att hoppa av serien. En önskan har jag dock: Texta även extramaterialet.

1. Russell ringer frun i stort sätt i varje avsnitt men det är inte förens i säsongens sista avsnitt som vi faktiskt får se henne.

2. Ted Danson och Elisabeth Shue funkar väldigt bra ihop.

3. Man gör ett misstag under säsongen. I ett avsnitt vill de att vi i efterhand ska tänka "just ja, han var ju den skyldige". Misstaget man gör är att skådespelaren som gör rollen är lite mer känd än en han borde och just därför kan man lätt lista ut att han är inblandad. Lite slarvigt.

HANS-ÅKE LILJA (2013-09-25)
Relaterade recensioner (27)
Genre: Action, TV-serie
Antal skivor: 6
Bild: Anamorfisk widescreen 16:9
A Crime A Dozen: Season 12 of CSI, Welcome To Fabulous Las Vegas, A Farewell To Marg, Putting On A Freak Show, A Family Affair, Death, Trucks and Rock n? Roll, Deleted Scenes, Audio commentary on eps 11 & 12