Tyskt obehag i toppklass

Jag har inte blykoll på den tyska film- och tv-produktionen, det ska jag ärligt säga. Jag har dock inget mot tyska produktioner och tittar gärna på det som verkar intressant. Den kluriga "Dark" var spännande och underhållande i tre säsonger och var om jag inte minns helt galet den första tyska originalproduktionen för Netflix.

Även "Älskade barn" ("Liebes kind") är gjord för Netflix men är en helt annat sorts berättelse. Denna miniserie i sex delar är en deckarthriller som man väldigt snabbt blir engagerad i och funderar mycket kring. Mellan sessionerna, i händelse av att man inte klämmer hela rasket i ett svep, pågår serien i huvudet och bara det är ju ett bra betyg.

En kvinna, Lena (Kim Riedle), hålls fången tillsammans med sina två barn Hannah (Naila Schuberth) och Jonathan (Sammy Schrein). Deras förövare, som barnen kallar far, har oerhört strikta regler kring Lena och barnens dagar. Allt är styrt till specifika tidpunkter och ingenting avviker från schemat. Men så lyckas Lena på något vis fly fångenskapen och rusar ut i nattens mörker och blir påkörd av en bil. Nästa gång vi ser henne är i en ambulans där hon färdas tillsammans med Hannah. Lena är inte kontaktbar men Hannah är vältalig och kunnig kring mammans väldigt specifika blodgrupp - något som ska visa sig vara helt fel och nära att orsaka Lenas död.

Den lokala polisen undersöker området där Lena hittades och försöker lista ut var hon kom ifrån. Samtidigt sprider sig informationen om den påträffade kvinnan i polisens kanaler och uppmärksammas av polisen Gerd Bühling (Hans Löw) som 13 år tidigare drev utredningen när Lena försvann. Han informerar hennes föräldrar som i ilfart ger sig till sjukhuset för att konstatera att det inte är Lena som ligger där. Däremot visar Hannahs DNA att hon är Lenas dotter.

Vad är det egentligen som pågår och var finns Jonathan? Den lokala utredaren Aida Kurt (Haley Louise Jones) går delvis över gränser som orsakar mer skada än de gör nytta och får assistans av den luttrade med samtidigt trasiga Bühling samtidigt som "Lena" repar sig och Hannah blir uppsökt av sin morfar (Justus von Dohnányi).

Det vilar ett påtagligt obehag över serien. Dels för att själva tanken med att någon håller andra personer fångna och helt avskärmade från verkligheten i flera år och dels för att det är väldigt bra gjort. Förövaren har helt och hållet smulat sönder "Lena" så mycket att hon hör hans röst när hon ligger på sjukhuset. Han lämnar henne aldrig i fred och det är rent av kusligt.

Serien är bra men landar lite sisådär i en upplösning som jag inte vill beskriva som ett antiklimax men ändå som lite platt i förhållande till resten av serien. Svårt att säga exakt varför eller hur jag skulle vilja ha haft det, men det är ändå ett lite svagare slut än vad man hade kunnat hoppats på. Trots det är serien högst sevärd och fint tv-godis för den som vill ha en thriller som kryper in under skinnet i ett par timmar. I sina bästa stunder är det verkligen i toppklass.

1. Det är ju lite roligt att en polis heter Bühling.

2. Serien är baserad på en roman av Romy Hausmann. Boken finns på svenska, åtminstone som ljud- och e-bok.

3. Julika Jenkins spelar Lenas mamma och hon hade en av de större rollerna i "Dark". Det är fullt möjligt att fler skådespelare varit med i båda produktionerna, men Jenkins är den enda jag känner igen.

ANDERS JAKOBSON (2023-10-03)