Unik och banbrytande även 30 år senare
FILMENI dag är det svårt att tänka tillbaka på en tid då man inte hade datorer som en naturlig del av sin vardag. Jag tror det är många fler än jag som blivit frustrerade när internetuppkopplingen svajat eller fått panik när datorn kraschat ordentligt. De flesta av oss går omkring med en minidator i fickan, i form av en smartphone, som vi kan koppla upp oss med när en vanlig dator inte finns till hands.
Så har det ju förstås inte varit jämt, och speciellt inte i början av 80-talet. Då var det ytterst få som hade en dator hemma och hela konceptet med en dator var exotiskt och främmande. Filmer som "Wargames" och "Tron" kortade av avståndet mellan publik och datorer, och i fallet "Tron" tog den oss med in i dem.
"Tron", som kom 1982, sparar verkligen inte på krutet utan kastar oss direkt in i ett stort datasystem, ENCOM, där olika program springer runt som figurer och tävlar mot varandra i olika spel, allt under MCP:s - Master Control Program - beskydd. Det är en chockstart på filmen där det gäller att vara skärpt och hänga med.
Givetvis finns det en verklig värld också. Jeff Bridges spelar Flynn, en före detta programmerare hos ENCOM, som fått en rad avancerade spel stulna av den nuvarande VD:n Dillinger (David Warner). Flynn har hackat in sitt program Clu i systemet för att lokalisera en fil som bekräftar att det är han som skapat spelprogrammen. Men MCP har blivit allt starkare, smartare och större och tar helt enkelt Clu till fånga. Samtidigt sitter Alan (Bruce Boxleitner) och arbetar med sitt säkerhetsprogram Tron, men tack vare Flynns hackande stryps tillgängligheten för Alans säkerhetsnivå. Länken mellan Alan och Flynn är Lora (Cindy Morgan) som arbetar med att dematerialisera och materialisera objekt med hjälp av laserstrålar. Lora är tillsammans med Alan, men har tidigare varit ihop med Flynn.
Tillsammans tar de sig in på ENCOM, men när Flynn börjar leta efter sin fil sätter MCP igång Loras laser och förflyttar honom in i systemet där han nu blir en användare bland en massa program. Han stöter på Tron och tillsammans börjar de kampen mot MCP.
Det är lite komplicerat som sagt och "Tron" blev aningens svår för biopubliken när den kom, men har blivit en kultklassiker, och det med all rätt. Det är en originell film som än i dag känns före sin tid. Den har en unik look som i all sin enkelhet, med moderna ögon, ändå är oerhört välgjord. "Tron" bröt ny mark när det gäller datorgenerade miljöer och effekter, så till den grad att Oscarsjuryn diskvalificerade filmen då de ansåg att skaparna hade "fuskat" genom att använda datorer.
Programmen representeras av skådespelarna i märkliga dräkter, vilket kan kännas lite fånigt, men varje gång tanken poppar upp, eller om jag ser något som känns lite B, så tänker jag på att filmen faktiskt gjordes under det tidiga 80-talet, och det är försvar nog mot alla tveksamheter.
Jag har inte sett "Tron" tidigare, förutom små klipp som de legendariska "ljuscykel"-tävlingarna, och förutom att jag blir väldigt imponerad av hantverket så ser jag tydliga kopplingar till "Matrix"-trilogin som skulle göras nästan 20 år efter "Tron". Det är väldigt mycket som går igen i form av dubbla världar och program och så vidare. Att "Tron" var en inflytelserik film, som är väl värd att se i dag, finns det inget tvivel om.
Så har det ju förstås inte varit jämt, och speciellt inte i början av 80-talet. Då var det ytterst få som hade en dator hemma och hela konceptet med en dator var exotiskt och främmande. Filmer som "Wargames" och "Tron" kortade av avståndet mellan publik och datorer, och i fallet "Tron" tog den oss med in i dem.
"Tron", som kom 1982, sparar verkligen inte på krutet utan kastar oss direkt in i ett stort datasystem, ENCOM, där olika program springer runt som figurer och tävlar mot varandra i olika spel, allt under MCP:s - Master Control Program - beskydd. Det är en chockstart på filmen där det gäller att vara skärpt och hänga med.
Givetvis finns det en verklig värld också. Jeff Bridges spelar Flynn, en före detta programmerare hos ENCOM, som fått en rad avancerade spel stulna av den nuvarande VD:n Dillinger (David Warner). Flynn har hackat in sitt program Clu i systemet för att lokalisera en fil som bekräftar att det är han som skapat spelprogrammen. Men MCP har blivit allt starkare, smartare och större och tar helt enkelt Clu till fånga. Samtidigt sitter Alan (Bruce Boxleitner) och arbetar med sitt säkerhetsprogram Tron, men tack vare Flynns hackande stryps tillgängligheten för Alans säkerhetsnivå. Länken mellan Alan och Flynn är Lora (Cindy Morgan) som arbetar med att dematerialisera och materialisera objekt med hjälp av laserstrålar. Lora är tillsammans med Alan, men har tidigare varit ihop med Flynn.
Tillsammans tar de sig in på ENCOM, men när Flynn börjar leta efter sin fil sätter MCP igång Loras laser och förflyttar honom in i systemet där han nu blir en användare bland en massa program. Han stöter på Tron och tillsammans börjar de kampen mot MCP.
Det är lite komplicerat som sagt och "Tron" blev aningens svår för biopubliken när den kom, men har blivit en kultklassiker, och det med all rätt. Det är en originell film som än i dag känns före sin tid. Den har en unik look som i all sin enkelhet, med moderna ögon, ändå är oerhört välgjord. "Tron" bröt ny mark när det gäller datorgenerade miljöer och effekter, så till den grad att Oscarsjuryn diskvalificerade filmen då de ansåg att skaparna hade "fuskat" genom att använda datorer.
Programmen representeras av skådespelarna i märkliga dräkter, vilket kan kännas lite fånigt, men varje gång tanken poppar upp, eller om jag ser något som känns lite B, så tänker jag på att filmen faktiskt gjordes under det tidiga 80-talet, och det är försvar nog mot alla tveksamheter.
Jag har inte sett "Tron" tidigare, förutom små klipp som de legendariska "ljuscykel"-tävlingarna, och förutom att jag blir väldigt imponerad av hantverket så ser jag tydliga kopplingar till "Matrix"-trilogin som skulle göras nästan 20 år efter "Tron". Det är väldigt mycket som går igen i form av dubbla världar och program och så vidare. Att "Tron" var en inflytelserik film, som är väl värd att se i dag, finns det inget tvivel om.
EXTRAMATERIALET
Större delen av extramaterialet är plockat från den DVD som släpptes till 20-årsjubileumet 2002, men det finns även några nya, färska inslag till blu-ray-utgåvan.
I ett kortare klipp sitter lite folk och pratar om "Trons" inflytelse och betydelse, och de flesta av de som uttalar sig är de som jobbat med uppföljaren "Tron: Legacy". I ett lite längre klipp får vi se hur regissören Steven Lisberger plockar med sig sin vuxna son till Disneys arkiv där de tittar på gamla produktionsfoton och annat. Att det är far och son som samtalar om filmen gör att det blir en helt annan sak än om det hade varit en vanlig intervju. Man hör i sonens röst att han är stolt över sin far, samtidigt som han ställer de rätta frågorna. Resultatet blir en annorlunda bakomfilm helt klart.
Kommentarspåret vet jag inte om det är nytt eller gammalt, men under rubriken "Original DVD features" finns ett myller av mindre och större klipp som täcker upp allt man vill veta om filmen. Störst plats tar en långfilmslång making of som verkligen berättar allt via intervjuer med alla betydande personer inom produktionen. En mycket bra bakomfilm.
I ett kortare klipp sitter lite folk och pratar om "Trons" inflytelse och betydelse, och de flesta av de som uttalar sig är de som jobbat med uppföljaren "Tron: Legacy". I ett lite längre klipp får vi se hur regissören Steven Lisberger plockar med sig sin vuxna son till Disneys arkiv där de tittar på gamla produktionsfoton och annat. Att det är far och son som samtalar om filmen gör att det blir en helt annan sak än om det hade varit en vanlig intervju. Man hör i sonens röst att han är stolt över sin far, samtidigt som han ställer de rätta frågorna. Resultatet blir en annorlunda bakomfilm helt klart.
Kommentarspåret vet jag inte om det är nytt eller gammalt, men under rubriken "Original DVD features" finns ett myller av mindre och större klipp som täcker upp allt man vill veta om filmen. Störst plats tar en långfilmslång making of som verkligen berättar allt via intervjuer med alla betydande personer inom produktionen. En mycket bra bakomfilm.
TRE SAKER
1. Alan har i sin cubicle vad som ser ut som en stor dekal med den klassiska frasen "Klaatu barada nikto" (eller "Gort, Klaatu barada nikto", för att vara exakt). Frasen har sitt ursprung i originalversionen av "The Day the Earth Stood Still" men som nog de flesta först stötte på i "Army of Darkness"
2. Självaste Pacman gör en liten cameo på en elektronisk karta inne i datorvärlden och det finns även en gömd Musse Pigg-siluett att upptäcka.
3. Datorn som användes till animeringarna hade ett RAM-minne på 2 MB och en hårddisk på 320 MB.
2. Självaste Pacman gör en liten cameo på en elektronisk karta inne i datorvärlden och det finns även en gömd Musse Pigg-siluett att upptäcka.
3. Datorn som användes till animeringarna hade ett RAM-minne på 2 MB och en hårddisk på 320 MB.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA