Lång startsträcka till den franska skräcken
FILMENOmslaget till franska skräckfilmen "Livid" är oerhört tilltalande och spännande, och visst förekommer den svävande flickan i filmen, men tar ett ganska bra tag innan filmen kommer igång och vi får ta del av den "surrealistiska mardrömmen". Visserligen är det inget fel på att låta en film få växa fram, men jag hade önskat att det gick lite snabbare.
Lucie (Chloé Coulloud) har precis inlett en ny anställning där hon ska åka runt till äldre människor i olika sjukdomsstadier för behandling i hemmet. Denna första arbetsdag åker hon runt med en handledare som är hård, men rättvis. Det visar sig att Lucie har precis rätt medicinsk och social kompetens för yrket, och handledaren blir imponerad. Men hon låter inte Lucie följa med in till en mycket speciell patient. Nyfikna Lucie kan inte låta bli utan smyger efter in till ett gigantiskt, men ganska nedgånget hus och hittar så småningom - efter att ha passerat låsta rum och uppstoppade djur, vissa förvandlade till mekaniska dockor, handledaren och patienten. Patienten är en äldre dam som ligger i någon sorts koma och får både blod och syre från olika maskiner. Handledaren förklarar att damen en gång i tiden var en framgångsrik balettlärarinna och att anledningen att hon inte ligger på någon långvård är att hon är rik, och att ryktas om att det finns en skatt någonstans i huset.
När Lucie på kvällen berättar om sin första dag för sin kille och en kompis, tycker killen att de ska göra en försiktigt inbrott i huset och gå på skattjakt. Då damen inte har någon familj kommer ingen att sakna eventuellt stöldgods. Lucie vill inte först men går sedan med på planen. Men att göra inbrott i ett gammalt läskigt hus är förstås ingen bra idé, för vem vet vilka hemligheter som finns där inne...
Som skräckfilm balanserar "Livid" på gränsen mellan saker man redan sett tidigare och originella inslag som lyfter den - likt flickan på omslaget - till en egen nivå. Jag tycker definitivt att den tillför något till genren, trots att en stor del av filmens hemlighet är på ett ganska uttjatat ämne. Trots det blir det en effektiv rysare.
Filmer som baseras kring surrealistiska scener brukar bli en aning knepiga att hänga med i, men "Livid" är förhållandevis enkel även om det känns som jag missar en del symbolik. Hur som helst är det en bra film.
Lucie (Chloé Coulloud) har precis inlett en ny anställning där hon ska åka runt till äldre människor i olika sjukdomsstadier för behandling i hemmet. Denna första arbetsdag åker hon runt med en handledare som är hård, men rättvis. Det visar sig att Lucie har precis rätt medicinsk och social kompetens för yrket, och handledaren blir imponerad. Men hon låter inte Lucie följa med in till en mycket speciell patient. Nyfikna Lucie kan inte låta bli utan smyger efter in till ett gigantiskt, men ganska nedgånget hus och hittar så småningom - efter att ha passerat låsta rum och uppstoppade djur, vissa förvandlade till mekaniska dockor, handledaren och patienten. Patienten är en äldre dam som ligger i någon sorts koma och får både blod och syre från olika maskiner. Handledaren förklarar att damen en gång i tiden var en framgångsrik balettlärarinna och att anledningen att hon inte ligger på någon långvård är att hon är rik, och att ryktas om att det finns en skatt någonstans i huset.
När Lucie på kvällen berättar om sin första dag för sin kille och en kompis, tycker killen att de ska göra en försiktigt inbrott i huset och gå på skattjakt. Då damen inte har någon familj kommer ingen att sakna eventuellt stöldgods. Lucie vill inte först men går sedan med på planen. Men att göra inbrott i ett gammalt läskigt hus är förstås ingen bra idé, för vem vet vilka hemligheter som finns där inne...
Som skräckfilm balanserar "Livid" på gränsen mellan saker man redan sett tidigare och originella inslag som lyfter den - likt flickan på omslaget - till en egen nivå. Jag tycker definitivt att den tillför något till genren, trots att en stor del av filmens hemlighet är på ett ganska uttjatat ämne. Trots det blir det en effektiv rysare.
Filmer som baseras kring surrealistiska scener brukar bli en aning knepiga att hänga med i, men "Livid" är förhållandevis enkel även om det känns som jag missar en del symbolik. Hur som helst är det en bra film.
EXTRAMATERIALET
I en halvtimmeslång intervju med manusförfattarna och regissörerna Alexandre Bustillo och Julien Maury får vi veta allt om hur de lärde känna varandra och om deras karriär fram till nu. Intervjun blir högintressant när de avslöjar att de blev erbjudna en reboot av "Hellraiser" som gick så långt att de fick Clive Barkers godkännande och dessutom en massa idéer av ursprungsförfattaren. Det hela föll på att filmbolaget ville ha något annat, men det de berättar från "sin" version låter riktigt bra. Synd att den inte blir gjord.
I övrigt lite småplock.
I övrigt lite småplock.
TRE SAKER
1. Filmens absolut första bilder är på en strandsträcka med eroderade klippor och möjligen en ruin i bakgrunden. Eller så inbillar jag mig det sista, för bilden känns oerhört bekant från de flesta av Jean Rollins filmer som jag sett.
2. Alexandre Bustillo och Julien Maury debuterade med "Inside".
3. Deras nästa film blir "Among the Living". I extramaterialets intervju pratar de om en önskan om att göra den första franska varulvsfilmen, men jag tror utifrån den beskrivning jag läst att "Among the Living" inte är den.
2. Alexandre Bustillo och Julien Maury debuterade med "Inside".
3. Deras nästa film blir "Among the Living". I extramaterialets intervju pratar de om en önskan om att göra den första franska varulvsfilmen, men jag tror utifrån den beskrivning jag läst att "Among the Living" inte är den.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA