Tillfredsställande final för lovordad serie

Få tv-serier har fått ta emot så mycket kärlek och lovord och dränkts i priser så som "Mad Men". Matthew Weiners dramaserie har enligt vissa kritiker förändrat tv-världen totalt. Det är ju rätt tunga ord, och visst har serien varit bra. Den har i alla fall haft något speciellt, som jag många gånger inte haft så lätt att sätta fingret på. Det är något i helhetskänslan som gjort serien attraktiv för mig. Jag har inte alltid hängt med i svängarna och troligen missat väldigt många metaforer och symboler, men jag har alltid känt mig underhållen av serien. Det har varit oerhört skönt att krypa in i dess trygga famn med jämna mellanrum i takt med att säsongsboxarna ramlat ut. Nu går den 92 avsnitt långa serien i mål med andra hälften av säsong 7, på boxen kallad "Final Chapter" för göra saker inkonsekventa. Sju avsnitt som gör sitt bästa för att landa i en tillfredsställande final.

Serien har ju skildrat reklambyrålivet under det omvälvande 60-talet och i synnerhet den framgångsrika reklamaren Don Drapers (Jon Hamm) liv, där familjeförhållanden har förändrats, bostäder har bytts ut, älskarinnor har passerat revy, sanningar har blivit lögner, hemligheter har avslöjats, cigaretter har rökts, alkohol har svepts och Draper har på något vis klarat sig helskinnad genom allt detta. Eller kanske inte helt - han har haft sina demoner som han slagits med och denna finalsträcka är förstås inte helt problemfri. Till att börja med går skilsmässan med Megan (Jessica Paré) igenom och den blir förstås kostsam. När Megan hämtat "sina grejer" är lyxlägenheten i det närmaste helt tom och Draper avslutar det kapitlet helt och hållet.

På firman Sterling Cooper and Partners flyter det mesta på som vanligt tills ägarna McCann Erickson väljer att absorbera bolaget. SC&P har "klarat testet" menar de och nu lockar de med de tunga kunderna. Draper ska få vara med och hantera kundernas kund - Coca Cola. En dröm som möjligen går i uppfyllelse, men är det vad han verkligen vill göra? Hans forna kollegor hanterar övergången på olika vis. Pete Campbell (Vincent Kartheiser) kämpar på som alltid, men från ingenstans kommer ett jobberbjudande som kan förändra allting. Joan Harris (Christina Hendricks) visar skinn på näsan när nya kollegor vill köra över henne, vilket tyvärr inte leder till något bra - för Joan. Roger Sterling (John Slattery) vet inte riktigt sin plats i den nya firman och Peggy Olsen (Elisabeth Moss) får vänta extra länge på att få ett kontor, och väger som alltid mellan trygghet och spontan djärvhet.

Hur slutar det hela då? Ja, som alla populära tv-serier har "Mad Men" inte speciellt lätt lägga av. Ända in i det sista avsnittet känns det hela tiden som historien går framåt, att det inte är någon nedtrappning mot det oundvikliga slutet. Men det kommer och utan att säga för mycket tycker jag att de flesta trådarna i berättelsen knyts ihop på ett tillfredsställande och inte överdramatiskt vis. Dock blir det inga definitiva slut utan berättelserna fortsätter i våra huvuden efter att de sista eftertexterna rullat klart. Och när det gäller Drapers öde finner jag att det finns många egna tolkningar att göra där...

60-talet har blivit 70-tal i seriens värld. I min värld har jag ägnat dryga sex år att leva jämsides Don Draper och alla de andra. Även om berättelsen nu är slut ser jag fram emot dagen då jag börjar om från början igen. Jag längtar faktiskt redan.

Inget...

...vilket känns ytterst snopet. Vad är det för tråkig final på utgivningen av serien i Sverige? Vad jag kan se finns det inget på blu-ray-utgåvan heller, medan dess amerikanska variant givetvis är fullmatad.

1. Firman McCann Erickson finns på riktigt och hela serien avslutas med en av deras mest kända reklamfilmer för Coca Cola.

2. Av alla karaktärer är det nog Betty (January Jones), Dons ex-fru, som genomgår den största resan i denna avslutande del, inte helt utan att man blir gripen av dramat.

3. Under alla år har serien nominerats ruskigt många gånger till Emmys i många olika kategorier, men det var först med denna avslutande säsong som Jon Hamm fick gå ifrån galan med en vinst för "Outstanding Lead Actor in a Drama Series", en kategori han varit nominerad i åtta år i rad (och förlorat fyra gånger till Bryan Cranston ("Breaking Bad")).

ANDERS JAKOBSON (2015-11-06)