Don Draper i frysboxen innan finalen

Jag vet inte om "The Sopranos" var först när de delade upp sin finalsäsong i två delar, men nog har det blivit en liten microtrend. I det fallet handlade det om att HBO inte ville ge skådespelarna möjligheten att omförhandla sina löner, men i AMC:s fall - först med "Breaking Bad" och nu med "Mad Men" - tror jag det mest handlar om att bibehålla tittarna ett år till och samtidigt ha chans att kamma hem ännu fler priser.

Med andra ord är det en komprimerad box vi får denna gång med endast sju avsnitt. Det gör dock att det går på nolltid att se avsnitten och även om dosen är halv blir behållningen hel. "Mad Men" har ju sedan dag ett varit en mycket tillfredsställande serie och så här i semifinalen är det givetvis lika bra som alltid.

Säsong 6 avslutades med att Don Draper (Jon Hamm) sattes i frysboxen efter att ha slarvat bort ett stort kontrakt. Han får fortfarande lön från Sterling Cooper & Partners (inte Sterling Cooper Draper Pryce, herr/fru baksidetextförfattare!) men är arbetsbefriad på obestämd tid. Det hindrar inte Don från att ha koll på vad som händer på jobbet och faktiskt arbeta genom att via en frilansare få sina idéer sålda. De övriga ägarna till firman är fast beslutna om att Don ska stanna i frysboxen, i alla fall enligt den demokratiska rösten. Don har valt att hålla sin aktuella situation hemlig, vilket är ganska enkelt eftersom hans fru Megan (Jessica Paré) numera bor i Los Angeles och ex-frun Betty (January Jones) och de gemensamma barnen håller sig på sin kant. Men det är återigen dottern Sally (Kiernan Shipka) som ramlar in i hemligheten, vilket leder till att Don måste avslöja vad som hänt. Samtidigt blir det en anledning till att reda ut vad som egentligen händer. Har han fått sparken eller kan han börja jobba igen? Det blir oväntat nog det senare alternativet även om firmans förtroende för honom är så lågt att de måste författa ett strängt kontrakt Don måste hålla sig till.

Året är nu 1969 och framtiden står för dörren. Amerikanerna gör sig redo att skicka upp en man till månen och datorer gör sin entré i annonsbranschen. Efter många års tjat får mediaansvariga Harry Crane (Rich Sommer) äntligen den dator de behöver, och det är en massiv pjäs som ersätter hela den kreativa gruppens arbetsrum. Datorn blir en vattendelare och samtidigt en oroväckande symbol för branschens framtid, och när denna första del går mot sitt slut står Sterling Cooper & Partners inför ännu en förändring, men hur trygg är Don Drapers framtid inom företaget?

Här skulle jag kunna lägga ut orden om hur välskriven och välgjord och välspelad serien är, men det har jag redan gjort i mina tidigare recensioner, så jag nöjer mig med att säga att "Mad Men" fortsätter i samma höga kvalitet som alltid och även om det inte direkt ligger någon dramatisk cliffhanger i luften inför de sju sista avsnitten så är jag ändå mycket spänd på hur allt kommer att sluta. I takt med att 60-talet övergår till 70-talet kommer vi att ta farväl av Don Draper och alla de andra i serien och det kommer att kännas lite melankoliskt. Låt oss bara hoppas på att den höga kvaliteten håller ända in i mål.

Inget. Vilket är lite märkligt då den amerikanska utgåvan fullkomligt svämmar över av både kommentarspår och featuretter. De svenska utgåvorna fram till och med nu har varit riktigt välfyllda de också. Oroväckande.

1. Den svenska "skandalfilmen" "Jag är nyfiken Gul" nämns i säsongen. Don Draper har sett den och verkar lite småchockad.

2. Copywritern Michael Ginsberg (Ben Feldman) som varit något av en kuf under de säsonger han varit med gör en förmodad sorti ur serien på ett minst sagt märkligt vis och genom en mycket speciell gåva till Peggy Olson (Elisabeth Moss).

3. Även om det svenska omslaget är snyggt och stilrent i vanlig anda är det amerikanska betydligt mer färgsprakande och knarkigt...

ANDERS JAKOBSON (2014-11-03)