Boog cirkus och Elliot pappaledig

Boog & Elliot är tillbaka en tredje gång. Den här gången har Elliot skaffat familj vilket gör att han inte kan hänga med Boog på den grabbtripp de planerat i veckor. Boog blir irriterad och ger sig av själv i stället och så långt är filmen faktiskt rätt bra. Efter ett tag kommer dock Boog till en cirkus där han luras av cirkusens grizzlybjörn att byta plats med honom och då börjar filmen svikta. Det är inte alls lika roligt när Boog är på cirkusen och blir vän med en lama som spottar hela tiden samtidigt som han försöker få till det med den kvinnliga grizzlybjörnen. Hemma i skogen blir det blir nu upp till Elliot och hans vänner att hitta Boog innan cirkusen återvänder till Ryssland och Boog är förlorad för alltid.

Där är hela storyn. Tyvärr så har man blandat in en massa andra karaktärer i mixen. En del känner vi igen sedan tidigare filmer och en del är nya, men sammansättningen fungerar inte. Alla är inte roliga och det blir rätt rörigt med alla figurerna. Allt detta gör tyvärr att "Boog & Elliot 3 – Cirkusvänner" inte kommer i närheten av de två första filmerna som faktiskt var rätt roliga. Nu tappar men bort de mysiga karaktärerna lite till förmån för många karaktärer.

Man har även bytt ut rösterna ingen. Från början var det Martin Lawrence och Ashton Kutcher som gjorde rösterna till Boog och Elliot men de var borta redan till andra filmen. Här är det ytterligare två nya röster. Nu är väl inte det hela världen, men den här gången reagerade jag på att de lät annorlunda och det är ju inte bra. Hur som helst, ungarna kommer säkert att gilla "Boog & Elliot" även om inte jag gör det, men jag hade föredragit om man fått fram en film som tilltalade alla åldrar.

Extramaterialet är minst sagt sparsamt. Det finns en liten film där vi får se hur en scen går från de första skisserna till den färdiga filmen och det är ju rätt kul att se, men sen får vi också två spel som är totalt meningslösa och jag skulle bli mycket förvånad om någon orkar spela något av dem mer än en gång.

1. "Boog & Elliot"-filmerna är några av de få filmer som jag föredrar att se med de svenska rösterna i stället för de amerikanska. Mikael Persbrandt är nämligen perfekt som Boog.

2. "Boog & Elliot 3 - Cirkusvänner" är ett lysande bevis för att animerade filmer blir sämre om man envisas med att sätta in huvudrollskaraktärerna i familjeförhållande. Elliot är inte alls lika kul som i de två första filmerna.

3. Lite förvånad är jag över att vi inte fick se hur man spelade in rösterna. Det brukar vara obligatoriskt i filmer som denna.

HANS-ÅKE LILJA (2011-04-24)