Bakgrundskaraktären som klev fram

I den roliga leken "Den här filmen är som en blandning mellan X och Y" har vi denna gång kommit fram till en fyrdubbel korsning! Släng ihop "The Truman Show", "The Lego Movie", "Tron" och "Ready Player One" och du får "Free Guy". Guy (Ryan Reynolds) jobbar som bankman i Free City och tycker att varenda dag är helt fantastisk. Från den supergoda koppen kaffe på morgonen till kvällsölen på stranden tillsammans med bästisen Buddy (Lil Rel Howery). Att tiden däremellan består av våldsamheter i överflöd är bara en del av livet. I morgon är ny underbar dag!

Vad Guy inte vet är att han är en NPC - en ickespelbar karaktär i succéonlinespelet "Free City". Utgivet av Soonami Games med karismatiska företagsledaren Antwan (Taika Waititi) i spetsen, men i själva verket baserat på stulen kod från spelet "Life Itself" som några år tidigare utvecklades av Millie (Jodie Comer) och Keys (Joe Keery). Han är kvar som utvecklare av "Free City" medan hon har försökt stämma Antwan men saknar de avgörande bevisen för stölden. Fast besluten om att de finns där någonstans i spelet ägnar hon mycket tid i Free City som avataren Molotov Girl.

När Molotov Girl och Guy slumpmässigt träffas förändras allt. Hon är den han väntat på i hela livet och plötsligt utvecklas Guys fria vilja något enormt. Det är Keys som förstår att Guy är en karaktär från "Life Itself" som utvecklat en artificiell intelligens. För Millie blir Guy chansen att hitta bevisen, men då måste han få veta vad han egentligen är - en bakgrundskaraktär i ett spel. Samtidigt laddar Soonami Games för lanseringen av "Free City 2" som innebär att allt i det gamla spelet kommer att raderas, eventuella bevis och förstås även Guy. Tiden är knapp.

Det här är en genrekorsning som heter duga. Emellanåt är filmen en hejdundrande actionfilm men liksom i bakgrunden. Det är något högst märkligt när en karaktär går längs gator där det är biljakter, explosioner och något annat våldsamt varannan sekund och inte bryr sig om det. Även som tittare blir det lite felkonfigurerat. Hur kan Guy inte reagera? Lite roligare blir det när Guy plötsligt ser Free City som vilken annan spelare som helst och hittar förbandslådor och andra typiska spelikoner. Han man spelat lite tv-spel så känner man förstås igen referenserna.

Det är en ganska kul film och den blir också en mysig kärlekshistoria, men samtidigt går jag inte igång på filmen helt och hållet. Jag vet inte riktigt varför det är så. Det är sannerligen inga fel på skådespelarna eller filmens utseende, men det är någonting som inte faller på plats rätt. Det är ändå en högst underhållande film även om jag personligen hade förväntat mig något mer.

Det är sällan jag tycker att bloopersblock är speciellt roliga men det här är ett undantag. Alltså ger det något att se det och även de bortklippta scenerna är ganska givande att lägga några minuter på.

Annars är det fyra featuretter i olika längder. Den som kanske är mest kul handlar om och sekvens i filmen där en ny karaktär laddas in i spelet som en sorts motståndare till Guy. Det är en ofärdig karaktär som därmed är lite dum. Det blir en kul sekvens och ännu roligare i och med att Ryan Reynolds spelar båda, i alla fall till viss del.

Vi fördjupar oss i karaktären Molotov Girl och får njuta lite av Taika Waititis naturliga charm och humor och även titta närmare på staden Free City. Allt som allt ett rätt bra komplement till filmen.

1. Filmen utvecklades av 20th Century Fox och släpps nu som en 20th Century Studios-film via Disney sedan köpet av 20th Century Fox 2019. Det innebär att det finns några referenser till andra Disney-franchiser så som Marvel och Star Wars i filmen.

2. Det finns även referenser till Ryan Reynolds karaktär Deadpool, som visserligen skulle kunna räknas in i Marvel-franchisen.

3. Det är gott om kända skådespelare i små roller. Vissa så små att de inte inte ens syns i bild. Dessa är bland annat Hugh Jackman, Dwayne Johnson, Tina Fey, John Krasinski, Chris Evans och Channing Tatum.

ANDERS JAKOBSON (2021-10-05)