Mörkt, kallt och mystiskt

Den fjärde säsongen av "True Detective" har fått bonustiteln "Night Country" och det av fullt förklarliga skäl. Historien utspelar sig under drygt fjorton dagar när den lilla staden Ennis i Alaska saknar dagsljus. En högst närvarande vinter och ett totalt mörker är inte de bästa förutsättningarna för polisarbete, men så är fallet när polischef Liz Danvers (Jodie Foster) får en hög med frusna manslik att hand om.

I staden Ennis centreras mycket kring den stora arbetsgivaren Silver Sky och deras gruva. Men det finns också en stor motståndskraft mot Silver Sky som menar att deras arbete orsakar miljöproblem som för med sig sjukdomar och spädbarnsdöd. Mycket av det dagliga polisarbetet går ut på att hantera dessa motsättningar där en drivande kraft är ursprungsbefolkningen i området.

Det finns även en forskningsstation lite avsides där åtta män arbetar ganska avskurna från omvärlden. De är aldrig nere i samhället utan jobbar på med vad de nu gör dag ut och dag in. Men det är när samtliga åtta försvinner som serien börjar och det är sju av dem som hittas nakna, frusna i en klump och med skräckslagna ansiktsuttryck. Det finns ett litet inslag i det hela som kopplar ihop händelsen med ett fall från sex år tidigare där en drivande aktivist hittades mördad. Detta fall blev oupplöst vilket gnagt i polisen Evangeline Navarro (Kali Reis) sedan dess och nu blir hon intresserad, vilket inte roar Danvers. Hon och Navarro har ett förflutet ihop som slutade så illa att Navarro blivit omplacerad till att bli trafikpolis.

Trots det så utvecklar sig fallet så att de kommer att samarbeta. De är båda två kvinnor med erfarenheter som förändrat dem i grunden. Danvers har drabbats av hårda förluster i livet som gjort henne hård och kall och som nyttjar sin chefsposition till att få som hon vill, när hon vill - vilket mest exemplifieras av att unga polisen Peter Prior (Finn Bennett) får offra sitt privatliv till att hjälpa Danvers. Navarro som tillhör ursprungsbefolkningen bär på mycket ilska och det finns psykisk ohälsa i hennes familj som också leder till tragedi efter tragedi. Båda är alltså poliser som verkligen går in för sitt jobb och verkligen vill lösa detta komplicerade fall.

Jag har gillat alla säsonger av "True Detective" på olika vis, även den hård kritiserade andra säsongen, men denna fjärde är väl den som knyter an mest till stämningen i den första säsongen. Balansen mellan det verkliga och det övernaturliga, de specifika samhällena med sina speciella invånare, legender och mytologi och den övergripande känslan av att något är skumt. På ett bra sätt förstås. Issa López som skrivit serien har fått till en historia som har många lager och är komplex på sitt vis, men ändå inte obegriplig, och som får en upplösning som är logisk och tillfredsställande.

"True Detective: Night Country" känns mer som en rysare än en deckare. Här finns referenser till "The Thing", "The Shining", "Alien" och lite annat. Jag tänker en del på "Arkiv X" som gjorde liknande passningar till skräckklassiker i några av sina avsnitt.

Serien är kortare än normalt. Bara sex avsnitt när de tidigare hade åtta avsnitt var. Men berättelsen behöver inte fler avsnitt än sex och det gör serien tajt, spännande och bra - om än mörk och kall...

1. Trots att historien utspelar sig under en period med konstant natt är det ett par scener som visar karaktärerna i dagsljus, specifikt när Danvers och Navarro kör bil. Slarv!

2. Billie Eilish "Bury a Friend" är seriens vinjettlåt. Låten är en inspiration till serien. Issa López började lyssna på Eilish under Covid-19 medan hon skrev serien och noterade hur låtens text sammanföll med det hon skrev.

3. I det första avsnittet är vi ganska mycket i forskningsstationen och speciellt i deras avkopplingsutrymme där det finns en stor tv och staplar med DVD. Mina ögon dras automatiskt till ryggar på böcker och DVD i hyllor och jag såg något som fick mig att pausa och spela tillbaka. Jag såg rätt - i drivorna med filmer låg ett exemplar av svenska "Min store tjocke far"! Det kan ha sin förklaring i att en av forskningsmännen har ett svenskt namn men det kan också ha sin förklaring i att serien är inspelad på Island.

ANDERS JAKOBSON (2024-02-21)