En föråldrad och bräcklig story
FILMENJohn Travolta spelar Jack Terry som jobbar som ljudeffektsmakare hos en filmstudio. En kväll när han är ute och spelar in nya ljud får han med en bil som får punktering och kör ner i sjön. Han dyker i och lyckas rädda den ena passageraren, tjejen Sally, medan den manliga föraren dör i olyckan. Mannen visar sig vara den populäre guvernören McRyan, och Sally var allt annat än hans fru.
För att inte få till en politisk skandal ombeds Jack att inte nämna något om Sally till pressen. När han lyssnar på ljudinspelningen från olyckan hör han dock en underlig detalj: precis före punkteringen så hörs ytterligare en smäll. Det låter som att någon skjuter hål i däcket. Jack försöker lösa mysteriet alltmedan en mystisk man smyger runt och eliminerar bevis.
Brian De Palma har en hel del bra filmer i bagaget. Oavsett vad man tycker om dem så kan man ju inte annat än respektera en man som bland annat regisserat "Scarface", "De omutbara" och mindre kända men ack så speciella "Phantom of the paradise". Här har vi alltså "Blow out" från 1981, som i Sverige visades under titeln "Vittnet måste tystas", som lovordats och prisats som en riktigt bra thriller.
En bra thriller är tidlös, men trettio år har inte gjort den här filmen några tjänster. Travoltas eviga spolande av bandrullar och framkallande av filmsnuttar är inte direkt spännande i dagens digitala värld, och det tar sin lilla tid att få det hela att snurra igång. Dessutom är filmen full av logiska luckor och andra konstigheter som verkligen inte hjälper inlevelsen. Till exempel blir en ljus eftermiddag plötsligt sen kväll vid ett tillfälle.
En bräcklig story stagas upp runt att Travolta är ljudtekniker, när man i stället bara kunde gjort honom till en enkel åskådare och därmed eliminerat flera händelser som drygar ut filmen. Slutklämmen ska vi bara inte tala om, för den var direkt psykotisk. Nej, oavsett ifall Quentin Tarantino tycker att detta är "den bästa thriller som någonsin gjorts" så bör ni skippa den här rullen och välja en bättre nagelbitar från samma tidsperiod. Varför inte "Eyes of Laura Mars" eller De Palmas egna "Body double"?
För att inte få till en politisk skandal ombeds Jack att inte nämna något om Sally till pressen. När han lyssnar på ljudinspelningen från olyckan hör han dock en underlig detalj: precis före punkteringen så hörs ytterligare en smäll. Det låter som att någon skjuter hål i däcket. Jack försöker lösa mysteriet alltmedan en mystisk man smyger runt och eliminerar bevis.
Brian De Palma har en hel del bra filmer i bagaget. Oavsett vad man tycker om dem så kan man ju inte annat än respektera en man som bland annat regisserat "Scarface", "De omutbara" och mindre kända men ack så speciella "Phantom of the paradise". Här har vi alltså "Blow out" från 1981, som i Sverige visades under titeln "Vittnet måste tystas", som lovordats och prisats som en riktigt bra thriller.
En bra thriller är tidlös, men trettio år har inte gjort den här filmen några tjänster. Travoltas eviga spolande av bandrullar och framkallande av filmsnuttar är inte direkt spännande i dagens digitala värld, och det tar sin lilla tid att få det hela att snurra igång. Dessutom är filmen full av logiska luckor och andra konstigheter som verkligen inte hjälper inlevelsen. Till exempel blir en ljus eftermiddag plötsligt sen kväll vid ett tillfälle.
En bräcklig story stagas upp runt att Travolta är ljudtekniker, när man i stället bara kunde gjort honom till en enkel åskådare och därmed eliminerat flera händelser som drygar ut filmen. Slutklämmen ska vi bara inte tala om, för den var direkt psykotisk. Nej, oavsett ifall Quentin Tarantino tycker att detta är "den bästa thriller som någonsin gjorts" så bör ni skippa den här rullen och välja en bättre nagelbitar från samma tidsperiod. Varför inte "Eyes of Laura Mars" eller De Palmas egna "Body double"?
EXTRAMATERIALET
En trailer för filmen.
TRE SAKER
1. Vi ser John Lithgow i en tidig roll som halvgalen mördare, en rolltyp som han var mer känd för innan komediserien "Tredje klotet från solen". Han är dock duktig på att vara galen, därför var det så skönt att se honom återgå till det i "Dexter" förra året.
2. Travoltas stressade och slitna uppsyn i filmen är ofrivilligt metodskådespeleri då han hade sömnproblem under inspelningen. Tarantino hävdar att det var just denna rolltolkning som gjorde att han ville ha med honom i "Pulp Fiction".
3. Sally spelas av Nancy Allen, för mig för evigt förknippad med rollen som polisen Lewis i en av historiens bästa filmer: "RoboCop".
2. Travoltas stressade och slitna uppsyn i filmen är ofrivilligt metodskådespeleri då han hade sömnproblem under inspelningen. Tarantino hävdar att det var just denna rolltolkning som gjorde att han ville ha med honom i "Pulp Fiction".
3. Sally spelas av Nancy Allen, för mig för evigt förknippad med rollen som polisen Lewis i en av historiens bästa filmer: "RoboCop".
HENRIK ANDERSSON (2011-02-09)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA