Amerikansk skräck men inte skräckfilm
FILMENFörsta gången jag såg Londonfödda Noah Taylor var antingen i "Almost Famous" eller "Tomb Raider". Jag kan inte minnas vilken av dem jag såg först. Sedan dess har han poppat upp i olika sammanhang och gjort bra insatser, men han har aldrig gjort något lika mörkt och starkt som i "Red White & Blue". Det tar i och för sig ett litet tag innan han gör entré i filmen men han gör snabbt ett avtryck när han väl kommer in och under den sista tredjedelen av filmen är han fullständigt dominerande och ofantligt obehaglig.
Den första karaktären vi stiftar bekantskap med är Erica (Amanda Fuller), en trasig tjej som hamnar i en ny säng varje natt med en eller flera partner. Något förhållande är inte att tänka på, inte ens vänskap och Erica går vidare till nästa man. Hon verkar inte njuta av vad hon håller på med, men det är hennes liv.
En av de hon ligger med är Franki (Marc Senter), en gitarrist med stora rockstjärnedrömmar. Hon ligger faktiskt med hela bandet, men det är Franki vi följer. Hans mamma har genomgått en cancerbehandling och verkar nu vara på bättringsvägen. Äntligen lite medgång för Franki.
Nate (Taylor) kommer in i historien som en granne till Erica, en granne som vill henne väl trots att hon initialt bara fräser åt honom. Han ordnar dock ett jobb åt henne och när hon undrar varför han är så snäll berättar han en märklig historia om hur han som barn brukade plåga djur men fick en kattunge som han tog hand om som ett litet barn.
Plötsligt drabbas någon av dessa karaktärer av olycksalig information, någonting som förändrar allt som som knyter ihop alla dessa karaktärer till en final som blir väldigt rå och brutal och nästan på gränsen till vad man klarar av, samtidigt som det väldigt i sent i filmen visas något som sätter hela upplösningen i ett annat ljus.
"Red White & Blue" går igenom en rad olika skeden. Till en början är den ganska långsam och nästan ointressant, men ju mer vi gräver ned oss i dessa tre minst sagt olyckliga figurer desto mer intressant blir filmen för att sedan övergå från ett drama till thrillerbetonad och verklig skräck. Det är ingen skräckfilm enligt tänkbara genreregler men den är, eller snarare blir, väldigt otäck.
Noah Taylor är exceptionellt bra i filmen. Han pratar med en Texasdialekt som bara det ger honom ett helt annat uttryck än i andra roller där hans brittiska engelska satt sin speciella prägel. Rollen som Nate är mycket mörk men samtidigt en som han kommer att bli ihågkommen för.
Den första karaktären vi stiftar bekantskap med är Erica (Amanda Fuller), en trasig tjej som hamnar i en ny säng varje natt med en eller flera partner. Något förhållande är inte att tänka på, inte ens vänskap och Erica går vidare till nästa man. Hon verkar inte njuta av vad hon håller på med, men det är hennes liv.
En av de hon ligger med är Franki (Marc Senter), en gitarrist med stora rockstjärnedrömmar. Hon ligger faktiskt med hela bandet, men det är Franki vi följer. Hans mamma har genomgått en cancerbehandling och verkar nu vara på bättringsvägen. Äntligen lite medgång för Franki.
Nate (Taylor) kommer in i historien som en granne till Erica, en granne som vill henne väl trots att hon initialt bara fräser åt honom. Han ordnar dock ett jobb åt henne och när hon undrar varför han är så snäll berättar han en märklig historia om hur han som barn brukade plåga djur men fick en kattunge som han tog hand om som ett litet barn.
Plötsligt drabbas någon av dessa karaktärer av olycksalig information, någonting som förändrar allt som som knyter ihop alla dessa karaktärer till en final som blir väldigt rå och brutal och nästan på gränsen till vad man klarar av, samtidigt som det väldigt i sent i filmen visas något som sätter hela upplösningen i ett annat ljus.
"Red White & Blue" går igenom en rad olika skeden. Till en början är den ganska långsam och nästan ointressant, men ju mer vi gräver ned oss i dessa tre minst sagt olyckliga figurer desto mer intressant blir filmen för att sedan övergå från ett drama till thrillerbetonad och verklig skräck. Det är ingen skräckfilm enligt tänkbara genreregler men den är, eller snarare blir, väldigt otäck.
Noah Taylor är exceptionellt bra i filmen. Han pratar med en Texasdialekt som bara det ger honom ett helt annat uttryck än i andra roller där hans brittiska engelska satt sin speciella prägel. Rollen som Nate är mycket mörk men samtidigt en som han kommer att bli ihågkommen för.
EXTRAMATERIALET
En kvartslång bakomfilm ger en enkel och konkret bild av inspelningen och lite om historien och karaktärerna. Inget märkvärdigt men lite givande i alla fall.
Bloopers var kanske inte vad jag förväntade mig att hitta som extramaterial till en film av det här slaget, men det finns några även om det är mer flams mellan tagningarna än renodlade missar. Ett par förlängda scener kompletterar extramaterialet som i övrigt består av trailers och bildspel.
Bloopers var kanske inte vad jag förväntade mig att hitta som extramaterial till en film av det här slaget, men det finns några även om det är mer flams mellan tagningarna än renodlade missar. Ett par förlängda scener kompletterar extramaterialet som i övrigt består av trailers och bildspel.
TRE SAKER
1. Filmen är skriven och regisserad av Simon Rumley som tidigare bland annat gjort "The Living and the Dead" och som nu är involverade i det maffiga antologiprojektet "The ABCs of Death".
2. Bandet som Franki har, The Exit, är verkligen urdåliga.
3. Filmen hade sin Sverigepremiär under Fantastisk Film Festival i Lund 2010 där den också vann jurypriset.
2. Bandet som Franki har, The Exit, är verkligen urdåliga.
3. Filmen hade sin Sverigepremiär under Fantastisk Film Festival i Lund 2010 där den också vann jurypriset.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA