Stark dataspelskänsla
FILMENEn jul för många år sedan samlades vi som vanligt i föräldrarhemmet, jag och min bror. Men det var något som var annorlunda. Min bror hade med sig en CD med ett spel. Ett dataspel till och med. Detta var innan jag själv hade skaffat min första PC så det borde betyda julen 95 eller 96. Brorsan laddade igång spelet och det första som mötte mig var ryggen på en tjej i en grotta. En enkel knapptryckning senare och tjejen började knata framåt. Plötsligt dök ett par vargar upp. En enkel knapptryckning senare och tjejen drog sina två revolvrar och började skjuta. Eftersom vargarna var inom synhåll fick hon automatiskt sikte och man kunde springa vidare samtidigt som man sköt på de attackerande hunddjuren. Därefter följde ett springande i gångar och allehanda äventyr.
Jag blev såld direkt. Spelet var som ni förstår "Tomb Raider", tjejen Lara Croft och det dröjde inte lång tid efter det innan jag ägde min egen PC och spelade "Tomb Raider" så ofta jag kunde. Det är än idag, tillsammans med "Quake", det enda dataspel som jag spelat och klarat (vilket säger mer om mina dataspelsvanor än vad jag vill berätta). Det var något i konceptet av alla möjliga tänkbara äventyrsvärldar i spelet som gjorde det magiskt.
Ett par år senare blev det givetvis film av "Tomb Raider"-myten, med Angelina Jolie som bombnedslaget Lara Croft. Filmen inleds av en dramatisk scen där Lara slåss mot en robot. Miljön vittnar om att hon är i en egyptisk grav någonstans, vilket senare visar sig vara en illusion, men hennes rörelser och kamerans vinklar känns direkt plockade från spelet, speciellt sekvensen när hon hjular i luften samtidigt som hon pepprar roboten med kulor.
Och det är dataspelskänslan som gör det för mig, som fick mig att se filmen på bio och senare köpa den på DVD. "Tomb Raider" fick väl inga strålande betyg men jag tycker ändå att den är helt okej. Bra action, exotiska miljöer och ett lämpligt involverande av den hemliga sekten Illuminati som alltid intresserat mig.
Lady Lara Croft är stenrik arkeolog. Hon bor i ett gigantiskt gods tillsammans med tekniknissen Bryce (Noah Taylor) och betjänten Hillary (Chris Barrie). Hon är oerhört ointresserad av att vara den lady Hillary vill att hon ska vara och hamnar hellre i rafflande äventyr. Detta inleds med att en klocka plötsligt börjar ticka i ett hemligt rum i godset. Klockan visar sig innehålla en märklig artifakt som räknar ned. Det är något hennes avlidne far lämnat efter sig och strax får Lara ett brev från faderns advokater med en ledtråd som i sin tur leder till ett brev som förklarar saken.
Planeterna håller på att linjera sig och när alla står på rad öppnas en lucka mellan tid och rum som kan innebära stor makt åt fel personer. Dessa personer är sekten Illuminati som skickar diverse elakingar efter Lara. Lara måste verka både parallellt och tillsammans med skurkarna för nå slutmålet, och tiden är knapp.
Angelina Jolie axlar rollen med mycket attityd och energi, så det var en bra casting. I en biroll hittar vi nutidens James Bond, Daniel Craig, som en konkurrerande gravplundrare.
Så här sju år efter att filmen gjordes kan man säga att delar av den åldrats med värdighet och andra inte. Det finns en del specialeffekter som inte alls fungerar längre även om man köpte dem totalt när filmen först gick upp på biograferna. Men i det stora hela är "Tomb Raider" en äventyrsactionfilm i klassiskt "Indiana Jones"-stuk som jag är lite barnsligt förtjust i.
Jag blev såld direkt. Spelet var som ni förstår "Tomb Raider", tjejen Lara Croft och det dröjde inte lång tid efter det innan jag ägde min egen PC och spelade "Tomb Raider" så ofta jag kunde. Det är än idag, tillsammans med "Quake", det enda dataspel som jag spelat och klarat (vilket säger mer om mina dataspelsvanor än vad jag vill berätta). Det var något i konceptet av alla möjliga tänkbara äventyrsvärldar i spelet som gjorde det magiskt.
Ett par år senare blev det givetvis film av "Tomb Raider"-myten, med Angelina Jolie som bombnedslaget Lara Croft. Filmen inleds av en dramatisk scen där Lara slåss mot en robot. Miljön vittnar om att hon är i en egyptisk grav någonstans, vilket senare visar sig vara en illusion, men hennes rörelser och kamerans vinklar känns direkt plockade från spelet, speciellt sekvensen när hon hjular i luften samtidigt som hon pepprar roboten med kulor.
Och det är dataspelskänslan som gör det för mig, som fick mig att se filmen på bio och senare köpa den på DVD. "Tomb Raider" fick väl inga strålande betyg men jag tycker ändå att den är helt okej. Bra action, exotiska miljöer och ett lämpligt involverande av den hemliga sekten Illuminati som alltid intresserat mig.
Lady Lara Croft är stenrik arkeolog. Hon bor i ett gigantiskt gods tillsammans med tekniknissen Bryce (Noah Taylor) och betjänten Hillary (Chris Barrie). Hon är oerhört ointresserad av att vara den lady Hillary vill att hon ska vara och hamnar hellre i rafflande äventyr. Detta inleds med att en klocka plötsligt börjar ticka i ett hemligt rum i godset. Klockan visar sig innehålla en märklig artifakt som räknar ned. Det är något hennes avlidne far lämnat efter sig och strax får Lara ett brev från faderns advokater med en ledtråd som i sin tur leder till ett brev som förklarar saken.
Planeterna håller på att linjera sig och när alla står på rad öppnas en lucka mellan tid och rum som kan innebära stor makt åt fel personer. Dessa personer är sekten Illuminati som skickar diverse elakingar efter Lara. Lara måste verka både parallellt och tillsammans med skurkarna för nå slutmålet, och tiden är knapp.
Angelina Jolie axlar rollen med mycket attityd och energi, så det var en bra casting. I en biroll hittar vi nutidens James Bond, Daniel Craig, som en konkurrerande gravplundrare.
Så här sju år efter att filmen gjordes kan man säga att delar av den åldrats med värdighet och andra inte. Det finns en del specialeffekter som inte alls fungerar längre även om man köpte dem totalt när filmen först gick upp på biograferna. Men i det stora hela är "Tomb Raider" en äventyrsactionfilm i klassiskt "Indiana Jones"-stuk som jag är lite barnsligt förtjust i.
EXTRAMATERIALET
Filmen rymmer ganska mycket extramaterial, en del av det är DVD-Rom-material, något som inte har så stor plats på moderna DVD:s. Det mesta är dock making-of-material.
Utöver en lång sådan film finns det en rad kortare featuretter om stunts, träning och special effekter. Det finns också en liten featurette om data-/tv-spelet "Tomb Raider", som dock kan ge en lite fel bild till de som aldrig sett spelet, eftersom de flesta bilderna kommer från videosekvenserna och inte själva spelandet.
I övrigt lite smått och gott som en alternativ titelsekvens, lite bortklippta scener, videon till U2-låten "Elevation" och så ett kommentarspår av regissören Simon West.
Utöver en lång sådan film finns det en rad kortare featuretter om stunts, träning och special effekter. Det finns också en liten featurette om data-/tv-spelet "Tomb Raider", som dock kan ge en lite fel bild till de som aldrig sett spelet, eftersom de flesta bilderna kommer från videosekvenserna och inte själva spelandet.
I övrigt lite smått och gott som en alternativ titelsekvens, lite bortklippta scener, videon till U2-låten "Elevation" och så ett kommentarspår av regissören Simon West.
TRE SAKER
1. Lara Crofts avlidne far spelades i flashbacks etc av Jon Voight som råkar vara Angelina Jolies riktiga far, men ni som läser skvallerpress då och då vet att far och dotter inte alls är speciellt tajta i verkligheten. Hur det var när filmen spelades in vet jag inte, men det personliga agget mot varandra avspelas inte på karaktärerna.
2. Mot slutet av filmen ringer Lara i en klocka utanför en grotta, vilket får väggarna att rasa. Uppenbarligen har jag sett så mycket film nu att jag direkt kunde avgöra att det var en modell. Lite tråkig känsla faktiskt.
3. När spelet först utvecklades var hjälten en man i hatt och khakikläder. Lyckligtvis byttes karaktären vilket ledde till att tidernas största actionhjältinna skapades.
2. Mot slutet av filmen ringer Lara i en klocka utanför en grotta, vilket får väggarna att rasa. Uppenbarligen har jag sett så mycket film nu att jag direkt kunde avgöra att det var en modell. Lite tråkig känsla faktiskt.
3. När spelet först utvecklades var hjälten en man i hatt och khakikläder. Lyckligtvis byttes karaktären vilket ledde till att tidernas största actionhjältinna skapades.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA