Rivalitetsdrama fyra hjul

Jag är inte överdrivet insatt i eller intresserad av motorsport, men ett och annat namn har man snappat upp under åren. Niki Lauda, till exempel. Kanske mest för vad som hände honom 1 augusti 1976. Ni som är ungefär lika intresserade och insatta som jag bör veta vad jag syftar på - en händelse som är central även i Ron Howards fartfyllda drama "Rush".

Lauda spelas av Daniel Brühl och jag kan inte riktigt bestämma mig om det är han eller Chris Hemsworths karaktär James Hunt som är filmens huvudperson. Jag skulle vilja säga att det är båda två som är huvudpersonerna, vilket känns som ett lite oväntat upplägg, precis som att båda karaktärerna har sina positiva och negativa sidor vilket gör att antagonist/protagonist-rollen växlar under filmens gång.

De är båda framgångsrika racingförare under 70-talet. Först i Formel 3 och sedan i Formel 1. De har många likheter - båda är ruskigt bra förare och har svikit sina familjer för att få ägna sig åt det de älskar - men deras olikheter är fler. Hunt är britt, något av en galen playboy som lägrar brud efter brud som den rockstjärna inom sporten han är. Lauda är österrikare, en strateg som offrar glamourlivet för att räkna ut hur hans bil kan bli lättare och snabbare. De blir fiender, både på banan och privat, men samtidigt är det deras fiendskap som triggar dem att bli bättre, att vinna de avgörande loppen och få äran av att vara bäst.

"Rush" är en jäkligt bra film. Den fångar motorsporten på ett bra, kanske lite väl övergripande vis, men den fångar absolut rivaliteten på ett lysande vis. Detta gynnas extra mycket av den växlande vinkeln på berättelsen. Ska man hålla på Hunt eller Lauda? Ett skickligt sätt att berätta en fascinerande verklig historia.

Både Brühl och Hemsworth gör utmärkta insatser och är definitivt rätt skådespelare i rätt roller, och när det i slutet av filmen klipps in lite bilder på de verkliga Hunt och Lauda inser man att de faktiskt är rätt lika sina förlagor också. Väldigt bra och extremt sevärd film, oavsett om man gillar motorsport eller inte.

Extramaterialet är ungefär hälften av det som bjuds på blu-ray-utgåvan. Allting inleds med lite bortklippta scener som är av typen "kunde lika gärna varit med i filmen". Troligtvis bortklippta för att få ned speltiden.

Resten är traditionellt bakommaterial i olika teman. Hur man bar sig åt för att filma motorsport på ett sätt som kändes filmiskt och inte som en sportsändning, hur en och samma inspelningsplats fick bli alla olika motorbanor från hela världen som figurerar i filmen, Ron Howards stil, lite om bilarna som användes och lite om James Hunt och Niki Lauda. Det sistnämnda innehåller inte lika mycket material med de verkliga personerna som jag hade hoppats, men Niki Lauda dyker upp i nutid och berättar lite grand om James Hunt.

Trivsamt extramaterial, men inte mer.

1. Som svensk, och som örebroare i synnerhet (DVDKritik.se:s huvudsäte är Örebro), är det roligt att Ronnie Petersson nämns i filmen. Men det är just inte mer än att han nämns som segrare i ett lopp. I en bortklippt scen får man (nog) se Ronnie i filmens tappning. Filmen är oerhört koncentrerad kring de två huvudpersonerna och knappt några av deras medkombattanter nämns över huvud taget.

2. Jag gillar detaljerna i filmen. Motorsport är ju fylld av sponsorer och alla deras loggor och det känns verkligen som det gjorts mycket research för att få till rätt 70-talskänsla på allt grafiskt.

3. Jag gillar även hur de lyckats fånga farten och känslan från loppen. Det är riktigt snyggt filmat.

ANDERS JAKOBSON (2014-02-12)