Ofattbart att detta verkligen hänt

HBO. Redan dessa tre bokstäver ger en föraning av succé för denna miniserie i fyra delar om Saddam Husseins uppgång och fall som president i Irak. Och man blir inte besviken. I fyra delar (på vardera 60 minuter) får vi följa Saddams uppgång, hans ledarskap och till slut hans tillfångatagande och avrättning. De fyra avsnitten har var och ett tagit fasta på ett år i historien om Saddam: 1979, 1988, 1995 och 2003. 1979 tar han makten, 1988 inleds konflikten med Kuwait, 1995 flyr hans svärsöner till Jordanien och 2003 går USA in i Irak. Vi får följa dessa händelser och många andra och vi får se Saddam själv, hans två fruar, hans söner Uday och Qusay och alla annan släkt han omgav sig med. Saddam var nämligen väldigt paranoid och i stort sett alla var tvungna att vara släkt med honom för att han skulle kunna lita på dem.

Nu ska jag låta det vara osagt hur väl denna miniserie stämmer överens med verkligheten men vissa händelser som skildras har man kunnat läsa om i tidningar så det känns i alla fall som om den är hyfsat sann. Sen har den säkert spetsats till lite för att göra den mer TV-vänlig. Hur som helst är serien riktigt sevärd. Bra producerad (som oftast när det gäller HBO), lite längre avsnitt än de normala 40-minutare vi annars är vana med och ett riktigt bra gäng skådespelare.

När jag såg serien tyckte jag att de lyckats rätt bra med castingen vad gäller likheten med originalkaraktärerna men när jag sen såg den korta dokumentär som följer med på DVD:n insåg jag att de inte var så lika som jag tyckt när jag såg själva serien. Detta spelar dock ingen större roll. De är tillräckligt lika för att det ska funka och för att man ska tycka att de är lika när man ser serien. Sen gör de alla sina roller otroligt bra. Inget slarv eller misslyckade castingar här inte. Alla gör sin roll med bravur och Saddam och hans två söner, som spelas av Yigal Naor (Saddam), Philip Arditti (Uday) och Mounir Margoum (Qusay), är utmärkt porträtterad. Det är lite intressant att Qusay nästan framställs som den gode i familjen fast även han var riktigt grym. Fast i jämförelse med sin far och Uday var han ändå lite snällare….

Det enda man kanske kan invända lite på är att alla pratar engelska med brytning. Det korrekta hade naturligtvis varit att låta dem tala arabiska men samtidigt förstår jag att det hade varit omöjligt för en TV-serie som sänds i USA att ha folk prata arabiska i fyra timmar. Så, med det i bakhuvudet är engelska med en brytning ett rätt bra alternativ. En sak som jag slås av gång på gång när jag ser serien är att detta har faktiskt hänt (eller i alla fall en snarlik variant av det) på riktigt. Det har verkligen suttit en galen människa som president i Irak. En människa som inte tvekar inför att ha ihjäl någon som han misstänker att det är något galet med. En människa som dödar sin frus bror, sin barndomsvän, alla som kommer i hans väg eller som bör dö för att stärka hans ställning som en stark ledare. Väldigt skrämmande!

En riktigt bra dokumentär följer med. Dock handlar den inte om hur serien spelades in utan om personerna vi sett porträtterat i serien. Den är rätt kort men ändå kärnfull när det gäller att sammanfatta de levnadsöden vi just sett. Riktigt bra.

1. Det är lite kul att Saddam Husseins svärsöner hette Saddam och Hussein Kamel.

2. Det är synd att ingen av de som porträtteras i serien gått över till den goda sidan och skrivit en bok om vad de varit med om eller liknande. Jag tror de haft en hel del intressant att berätta om Saddam.

3. Saddams fru och ena dotter är fortfarande efterlysta för medhjälp till det Saddam dömdes för. Det verkar dock inte som om det kommer att ställas inför rätta inom en snar framtid…

HANS-ÅKE LILJA (2010-06-16)