Lekfullt och trevligt men inte bestående

Dave Eggers roman från 2013 har här blivit film av Tom Tywker ("Spring Lola", "The International", "Parfymen" samt Wachowski-samarbetena "Cloud Atlas" och "Sense8") och i huvudrollen hittar vi Tom Hanks. Den här kombinationen av tre olika män är inte så dum, men kanske bättre på pappret än i verkligheten. Filmen "Kungens hologram" floppade på amerikanska biografer och var inte i närheten av att spela in sin budget.

Det är en lite småknepig film. Inledningsvis är det mer av en skruvad komedi än det drama som den kategoriseras som. Formen är fri där dröm och verklighet varvas om var annat. Men så hamnar vi slutligen i filmens lite lätt bistra verklighet. Hanks spelar affärsmannen Alan Clay som kraschat både affärsmässigt och privat. Han behöver en rejäl "seger" för att dels vända den negativa trenden och dels betala för sin dotters collegeutbildning.

Han reser därför till Saudiarabien där han ska först demonstrera och sedan sälja in en teknik där man har affärsmöten med hjälp av hologram. Potentiell kund är självaste kungen som är på väg att bygga upp en helt ny stad. Alan har ett litet team på plats som dock inte riktigt kan utföra det jobb de ska göra och Alans första uppgift blir att styra upp det hela genom att prata med rätt människor om rätt saker. Problemet är att rätt människor inte är på rätt plats och verkar ha väldigt svårt att hamna på rätt plats och innan Alan och hans team kan hålla sin säljdragning för kungen är det mycket pusslande som behöver göras.

Turligt nog har Alan en schysst chaufför (Alexander Black) som kan skjutsa honom eftersom jetlag och andra omständigheter rubbar dygnsrytmen, och turligt nog träffar han en dansk kvinna (Sidse Babett Knudsen) som kan förse honom med lite olaglig alkohol så han kan få bukt med med jetlag och andra omständigheter. Men oturligt nog leder jetlag och andra omständigheter till psykisk ohälsa och när Alan dessutom har en oroväckande knöl på ryggen är den fysiska ohälsan ett faktum. Turligt nog finns det en doktor (Sarita Choudhury) som kan ta hand om honom på mer än ett sätt.

"Kungens hologram" är lite smårolig och milt gripande, och det lekfulla anslaget och den lite lätt kulturkrockiga miljön gör filmupplevelsen trevlig för stunden, men det känns inte riktigt som det är någon klassiker vi har att göra med. Tom Hanks gör som alltid ett stabilt och trovärdigt jobb, men det spelar inte så överdrivet stor roll. Hur trevlig "Kungens hologram" är kommer den ganska snabbt att försvinna ur närminnet.

1. Mycket musik eller åtminstone musikaliska referenser i filmen. Hela klabbet inleds med en variant av Talking Heads "Once In a Lifetime" där Tom Hanks karaktär reciterar texten. Lite senare i filmen syns en animerad video till låten med en animerad Tom Hanks.

2. Chauffören gillar också musik och bjuder på både Chicago och Electric Light Orchestra under bilresorna.

3. Jag antar att hologramtekniken i filmen är hitte-på men den skulle garanterat göra sega möten roligare.

ANDERS JAKOBSON (2016-10-13)