Rocky är bättre i 2D och papper

Bill Watterson som skrev och tecknade serien "Kalle och Hobbe" mellan 1985 och 1995 hade en otrolig integritet. Trots att han kunde tjäna mångmiljonbelopp på merchandising och licensering av sina karaktärer till animerade serier och filmer så lät han bli. Ett av hans stora argument mot en animerad serie var att han inte ville höra sina karaktärers röster tolkade av skådespelare.

Martin Kellermans "Rocky" har jag läst sedan det första albumet kom ut 1999, och köper flitigt de 1-2 nya album som kommer per år. Trots att jag sett teaterföreställningen av serien, med bland annat Jonas Inde, så var jag inför den här DVD-utgåvan lite orolig över att höra seriefigurernas röster. När man levt med karaktärerna i snart 10 år så har de oundvikligen fått egna röster i mitt huvud, men nu har de plötsligt fått sina "definitiva" röster på film. Då är det liksom bara att finna sig i att det är Jonas Karlsson som är Rocky, Richard Tankred är Tommy, Johan Svangren är Mange och Lina Englund är Maria.

Serien består av 13 stycken tvåminutersfilmer och skildrar gemensamt en dag med Rocky och hans vänner. Först vaknar han i sängen med Maria sen sticker han och fikar med Mange och Tommy, fortsätter med att glo på tv och käka snacks med killarna och sedan ligga i sängen med Maria igen. Manuset känner jag delvis igen från "Rocky"-albumen men det blir inte riktigt samma sak som att läsa själv. Ett par gånger skrattar jag till men för det mesta är det faktiskt lite tråkigt.

Att se tvådimensionella seriefigurer i 3D är en annan konstig upplevelse, nästan lite obehaglig. Som exempel finns det klassiska "The Simpsons"-avsnittet där Homer ramlar ned i vår värld och går omkring som en 3D-figur. Snudd på läskigt. I fallet "Rocky" vänjer jag mig ganska snabbt vid hur figurerna ser ut.

Överlag är serien bra animerad. Budgeten har inte tillåtit några actionsekvenser så det är mest stillastående figuerer som pratar med varandra. Men: någon vidare läppsynkning är det inte. Det kan finnas olika anledningar till detta: Dels är det ett danskt bolag som stått för animeringen och dels verkar vissa ljudspår bytts ut efter att animeringen gjorts. Det ser hur som helst inte bra ut.

Som konklusion kan jag tycka att detta är ett roligt experiment, men inte värt att investera mer pengar i i framtiden. "Rocky" gör sig bäst som tecknad serie, och helst i svartvitt.

Bakomfilmen består av dels en intervju med Martin Kellerman gjord av Lars Berger som vi serieläsare känner igen som råttan Klasse, och dels skildras produktionen med röstinspelning, möten med animatörerna och den stora besvikelsen när saker och ting inte blir bra.

Stundtals under filmen kan man se hur Martin Kellerman inte alls är nöjd med vad som presterats av danskarna, och då är det kanske inte så konstigt att man själv tycker att resultatet är sådär.

Det roligaste med bakomfilmen är att förlagorna till några av seriefigurerna är med på riktigt, till exempel Martin Johansson (Mange) som verkligen har kepsen så där som han har den i serien. Det är dessutom mycket roligare att höra Martin Kellerman prata med sina kompisar än de skrivna manusen, så det hade nästan varit roligare med en riktig film med de riktiga personerna (och, ja, jag är medveten om att det visades något sådant på tv hyfsat nyligen men den serien såg jag inte).

En stor negativ sak med bakomfilmen är att ljudet är extremt lågt. Jag fick maxa surroundsystemet för att höra något.

1. Ni som inte läst "Rocky"-serien har ett ypperligt tillfälle att komma ikapp då en gigantisk volym på över 700 sidor släpps med de 13 första albumen, nu helt i färg.

2. Tanken att göra film av "Rocky" inleddes redan seriens första år 1998, men det blev för dyrt och först 10 år senare blev det dessa 13 avsnitt.

3. Från början skulle Martin Kellerman själv göra rösten till Rocky, och det gör han också i bakomfilmen innan Jonas Karlsson kommer in och dubbar om det. Kanske en anledning till den bristande läppsynkningen.

ANDERS JAKOBSON (2008-11-19)