En välplanerad hämnd

Det är jul i den lilla amerikanska staden och endast ett fåtal poliser tjänstgör på den lokala polisstationen och de förväntar sig inget annat än en lugn kväll. Detta visar sig dock vara ett stort misstag för rätt vad det är kommer en man som kallar sig för Mister Nobody in på stationen och vill erkänna sex mord. Till en början verkar allt ändå vara rätt normalt. Någon med dåligt samvete vill erkänna vad han gjort och sen är det inget mer med det. Men när poliserna börjar dö på de mest underliga sätt inser kommissarie Black och de andra att Mister Nobody inte är en vanlig man.

Det ska snart visa sig att Nobody har en koppling till en dagdrivare som poliserna ett år tidigare misshandlat i jakten på ledtrådar på Blacks dotter som då kidnappades och mördades. Misshandeln gick överstyr, men poliserna täckte upp för varandra så de klarade sig utan påföljd, men nu verkar det alltså som om deras synder kommit ikapp dem.

"The Traveler" är en hyfsad film som dock inte bjuder på några större överraskningar. Det är inte direkt svårt att räkna ut hur det hela ligger till, men trots detta blir filmen rätt bra. Jag gillar själva upplägget och dessutom är Val Kilmer rätt bra som Nobody. De andra inblandade är det lite si och så med, men Kilmer gör det han ska och på ett bra sätt.

Sen är visserligen handlingen rätt ologisk, men det är ju den här typen av film också så det köper jag. Den är ändå gjord så att man tror på den utifrån de premisser man skapar i filmen. Kanske borde poliserna inse lite tidigare vad som håller på att hända, men å andra sidan är det som händer inget man tror ska hända så... "The Traveler" är en helt okej film, men inget som kommer att lämna några avtryck till eftervärlden. Det är dock kul att se Val Kilmer igen, det var ett tag sedan.

En trailer som avslöjar på tok för mycket.

1. Filmens slut känns lite jäktat och det känns lite som om man tagit den enkla vägen.

2. Titeln känns lite underlig då det inte förekommer så värst mycket vandrande i filmen.