Inaktiv och normal paranormal aktivititet

Trots att siffran fyra ingår i titeln är "Paranormal Activity 4" faktiskt den första uppföljaren i sviten. Film två var en prequel, film tre en prequel till prequelen och nu går historien framåt för första gången. Jag vidhåller dock att sviten inte riktigt mått bra av att svälla ut på det här sättet. Den första filmen var effektiv och en kuslig historia som hade levt bra på egna ben, kanske till och med blivit en framtida klassiker, men i och med att det blev en succé har uppföljarna kommit regelbundet varje år.

Och när en succéfilm blir grunden till en hel svit blir det vissa problem. Filmerna måste hålla ihop och det krävs en övergripande story som förklarar varför det som händer händer (och den kom in i förra filmen och var i min åsikt en dålig förklaring), och det krävs nya anledningar till att allt detta filmas och just den aspekten känns allt mer ansträngd. I fyran som utspelar sig i hyfsad nutid handlar det om videokameror, smartphones och chatprogram "som spelar in sig själv" för att fånga spökerierna.

Filmen utspelar sig sex år efter att Katie (Katie Featherston) försvann med sin systerson Hunter. En helt ny familj får nya grannar när en ensamstående mamma flyttar in med sin sexåriga son. När mamman blir sjuk får familjen ta in pojken Robbie (Brady Allen) eftersom det redan finns en sexåring i familjen. Robbie verkar en smula konstig och snart börjar oförklarliga ting hända. Dessa snappas upp av tonårsdottern Alex (Kathryn Newton) och hennes vän Ben (Matt Shively) där den senare mest är intresserad av att komma innanför Alex byxor. Till filmens fördel måste jag ändå säga att relationen mellan Alex och Ben känns verklig och genuin, och en starkt bidragande orsak till att found footage-grejen fortfarande fungerar.

Fyrans stora problem är att det börjar ta slut på idéer. I vanlig ordning tar det evigheter innan det börjar hända något "otäckt", men när det väl händer är det tyvärr inget nytt, utan snarare ganska meningslösa skrämselförsök. Filmen är faktiskt som mest skrämmande innan det händer något, då man sitter som på helspänn och inväntar att något ska hända.

Jag tycker dock att filmen skapar mer frågor än den ger svar. Den sexåriga luckan mellan historierna får ingen vettig förklaring och den övergripande helheten blir inte mer komplett av filmen. Jag läste en analys av helheten där konklusionen blev att det spretar mer än det knyts ihop och ur den synvinkeln känns "Paranormal Activity 4" som en ganska onödig film.

Minst lika onödigt är den halvtimme "recovered files" som finns som extramaterial. Det handlar om bortklippt material som varken gör till eller från. Det kunde med andra ord lika gärna varit med i filmen om något annat uteslutits.

Filmen kommer även i två olika varianter - bioversionen och en förlängd version som är några minuter längre. Jag vet inte riktigt vad den exakt skillnaden är.

1. Självklart kommer det en femma i höst, men inte nog med det - en "latino"-spin-off kommer ungefär samtidigt. Ett litet påskägg för denna finns i eftertexterna till fyran.

2. Föräldrarna i den nya familjen spelas av det äkta paret Stephen Dunham och Alexondra Lee. Tragiskt nog dog Dunham av en hjärtattack innan filmen hade gått upp på biograferna.

3. "Paranormal Activity"-sviten är ett tydligt exempel på att pengarna styr. Filmerna är förhållandevis billiga att göra (fyran kostade runt fem miljoner dollar) och drar in mycket pengar (fyran spelade in 120 miljoner dollar över hela världen). Kanske man skulle spendera en extra slant på att få till en riktigt bra historia nästa gång?

ANDERS JAKOBSON (2013-03-05)