Snygg debut med brister

Jag vet inte om det är övertro på sin egen förmåga eller bara ett sju-jäkla mod. Men det finns betydligt lättare saker att ta sig an i sin regidebut än en thriller om ett skenande tåg. Ändå är det just det regissören Omid Nooshin har gjort och resultatet är faktiskt inte så illa pinkat.

Det sista kvällståget rullar ut ur London och ombord finns en brokig skara passagerare. En av dem är läkaren Lewis Shaler (Dougray Scott) som ska lämna sin son innan han går på sitt pass. Under resans gång börjar han dock lägga märke till små underligheter och när han inte kan hitta konduktören börjar även andra passagerare ana oråd. Den verkliga oron bryter dock ut först när de upptäcker att nödbromsen inte fungerar.

Jag vet inte hur man egentligen definierar filmtermen "högoktanig" men den känns inte riktigt rätt i detta fall. Filmen byggs upp i ett ganska makligt tempo och det blir aldrig den där riktigt nagelbitande, intensiva thrillern som det skvallras om på omslaget. Men spänningen finns där trots allt och mycket hänger på att man inte vet vem personen i förarhytten är, om det ens finns någon där.

Det tar också lång tid att etablera karaktärerna och trots detta får man ändå inte något vidare djup i dem. Snarare framstår de som ganska knepiga typer utan att jag egentligen förstår varför. Värst är den äldre affärsmannen Peter (David Schofield) som blir helt rabiat när Lewis förklarar att någon är skadad och att han tänker dra i nödbromsen. Men där finns också den unge ligisten Jan (Iddo Goldberg), som efter att de tagit en paus med intag av alkohol, visar sig vara en missförstådd trollkarl. Förutom dem har vi också den äldre kvinnan Elaine (spelad av den väldigt underutnyttjade Lindsay Duncan), Lewis son Max (Joshua Kaynama) samt Sarah (Kara Tointon) som som försöker hångla med Lewis för att visa sitt intresse för honom. Dougray Scott är helt okej som lite motvillig hjälte men i övrigt är det här ett persongalleri som är dåligt skrivet och som inte heller utnyttjas på något vettigt sätt.

Så visst är manuset underutvecklat på flera punkter men ändå håller filmen en hyfsad nivå vilket pekar på en del talang i regissörsstolen. Actionscenerna är nämligen helt okej och verkar behärskas av den färske långfilmsdebutanten. Nu behöver Omid och hans manuspartners bara jobba en del på karaktärsuppbyggnad till nästa film som definitivt blir något att hålla utkik efter. "Last Passenger" är nämligen en modig och välgjord debut. Det är tveksamt om jag kan rekommendera den som köpfilm men som hyrfilm duger den gott.

1. Den som befinner sig i England verkar för tillfället kunna se tåget som användes i filmen på The Dartmoor railway. Där ska det tydligen genomgå reparation och restaurering under de närmaste dagarna. Dock har jag inga uppgifter på vad det ska användas till härnäst.

2. Det är inte så ofta jag blir påmind om att internetdatabasen IMDB är en amerikansk sajt rakt igenom, men jag blev det i samband med denna film då det fortfarande inte går att sätta användarbetyg på den. USA-premiären är nämligen satt till den 13:e augusti och innan ett premiärdatum i USA får man som bekant inte betygsätta en film.

3. Manuset innehåller en del fel och logiska luckor. Att jag inte tog upp dem i recensionen ovan beror på att man måste ha en del hyfsade tågkunskaper om man ska hitta dem. Men det finns en ganska informativ diskussion om det på IMDB:s forum för filmen.

THOMAS HELSING (2013-05-23)