Glöm popcornen, här behövs näsdukar!

FILMEN

I Englands sydvästligaste hörn ligger grevskapet Cornwall som formen av en lång klippig pir ut i Keltiska havet. Regionen är vida känd för sin storslagna natur och i "Summer in February" förevigas på platsen en konstnärskoloni på 1910-talet med penseldrag lika närgående och yva som de själva en gång målat dem. Filmen är baserad på en verklig händelse och vi dras in i en värld av poesi, där konstnärssjälarna gör vad som helst för att fånga sina mest personliga betraktelser. Samtidigt kännetecknas tiden innan de stora krigen fortfarande av återhållsamhet och kvinnans underkastelse.

Florence (Emily Browning) har som väluppfostrad ung kvinna från ett rikt hem inte några fria tyglar eller erfarenheter av livets fallgropar. När hon väl gjort sig fri från sin far vill hon satsa helhjärtat på måleriet. Men konstnärskapet för med sig mer än de ensamma timmarna vid duken.

Det blir männen som får huvudrollerna i hennes liv trots hennes stora längtan efter sig själv. Vi får se Dominic Cooper som vi aldrig sett honom förr. I rollen som AJ Munnings gör han ett oroande hängivet porträtt av det klassiskt återkommande manliga geniet. Den briljante men försupna AJ tar för sig av det sköna som han ser det och kanske glömmer Florence att ta hänsyn till sig själv. Är lyckan hennes om hon ger den till någon annan? Vi får även återse mannen med det gyllene håret, Dan Stevens. I rollen som Gilbert Evans håller han åter igen fanan högt som "the good guy". Stoltheten är för honom klädsam, men samtidigt väldigt besvärlig. Vad har han till slut vunnit när allt är sagt och gjort?

"Summer in February" är en innerlig film om löftenas konsekvenser, djup olycka, men också den allra djupaste kärleken. Vad är viktigt här i livet, och vad gör det värt att leva? Förbered dig på stormiga romanser, ett bräckligt levnadsöde och synd på torra land.


EXTRAMATERIALET

Här finns en kortare kommentar till arbetet bakom kameran som utspelat sig i Cornwall. Landskapet men också vad som tog plats mellan konstnärerna vid tiden är intressant. Några mer uttömmande resonemang står inte att finna men den filosofiska tanken på filmen som konst om liv som konst, snuddas. En bakom-film till musik ger även en inblick i det vardagliga arbetet med filmen, men den tillför inte egentligen mer än man redan tillägnat sig genom filmen.

Det är på intervjufronten som bonusmaterialet levererar mer, men det är inte skådespelarnas kommentarer som är mest givande. Här hittar vi dock intressanta betraktelser av författaren till boken som filmen är baserad på. Men det bästa måste nog sägas vara orden från den verkliga Kapten Gilbert Evans son.


TRE SAKER

1. Den fjärde huvudrollen spelar Cornwalls böljande natur med tillhörande kustväder. Om du någon gång drömt om en stuga vid havet, se hit!

2. Dan Stevens som vi tidigare kunnat se i "Downton Abbey" gör ytterligare en roll som en hunkig "good guy". Likt Colin Firth på 90-talet tog hela världen med storm i rollen som Mr Darcy i "Stolthet och fördom", skapar nu Stevens ett habegär. Är det en ny Darcy-effekt vi ser?

3. Denna film spelar på alla känslornas strängar och bitvis är den riktigt sorglig. På fullaste allvar. Glöm popcornen, här behövs näsdukar och någon att hålla i handen!


CECILIA BACKLUND (2014-10-14)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin drama
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
RECENSERAT DENNA DAG (23/11):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN SEPTEMBER/OKTOBER
12 SENASTE
DRAMAKOMEDIERNA