Tjusig avslutning sagan - troligen

Den här filmen är fristående fortsättning på den brittiska tv-serien "Spooks" som gick i tio säsonger mellan 2002-2011. Jag såg de fem första säsongerna av serien 2011 då fyra av dem ramlade ut som svenska utgåvor i rask takt. Sen blev det inte mer. Jag vet inte vad som hände men jag kan misstänka att de inte sålde tillräckligt bra för att den svenska distributören skulle ge ut resten. Personligen blev jag lite besviken på den avhuggna utgivningen då jag under ett och samma år hann se så pass mycket av serien för att känna mig väldigt investerad i den, trots att serien hade sina brister.

Men när "Spooks" var bra, då var den bra. Då, 2011, jämförde jag med "The Wire" och "CSI" av olika anledningar. I dag skulle jag snarare jämföra den med "Homeland" då det handlar om terroristbekämpning av underrättelsetjänster. Övervakningar och spioneri, smarta agenter och lömska skurkar.

Section D vid MI-5 styrs fortfarande av den hårda och bistra Harry Pearce (Peter Firth) och i inledningen av filmen pågår en välövervakad och idiotsäker transport av den fängslade Adem Qasim (Elyes Gabel), en ny sorts terrorist - smart, välartikulerad och extremt farlig. Trots att MI-5 har situationen under kontroll händer de otänkbara och maskerade och beväpnade terrorister överfaller transporten mitt på en vältrafikerad bro. Med hundratals civila i fara tvingas Harry att ta ett avgörande beslut: Han släpper Qasim till terroristerna. Följden blir att MI-5 dras i smutsen och Harry inser att han kommer att få sparken och går under jorden.

Will Holloway (Kit Harington), en före detta agent i Harrys team, som fått sparken tre år tidigare, kallas in. Om det är någon som kan hitta Harry så är det han, för samtidigt kommer illavarslande nyheter om att Harry samarbetar med Qasim. Något stort kommer att hända, men på vilken sida står Harry? Will hamnar som en bricka mellan MI-5 och Harry och är osäker på vem han kan lita på.

Steget från tv-serie till "påkostad" (ordet står som beskrivning på omslaget) film har inte varit gigantiskt. Jag minns ett par dubbelavsnitt i säsongerna jag såg som absolut kändes som filmer och stilen har förvaltats väl, och möjligen blivit just lite mer "påkostad". Inledningen på filmen är intensiv och vad som sedan följer är en bra actionthriller i spionmiljö. Dessutom är Kit Harington riktigt bra. De flesta av oss känner honom som bastarden som inte vet någonting, Jon Snow i "Game of Thrones", men trots att han i denna film har en historia har han inte varit med i tv-serien. Det är några bekanta ansikten, till och med från de säsonger jag såg, men jag tror att filmen faktiskt fungerar fint som fristående del. Det skadar kanske inte att ha med sig tv-serien i ryggen men det borde inte vara ett måste.

Jag har inte sett något som indikerar att det blir en fortsättning eller nystart i och med filmen. Det är kanske inte någon omöjlighet, men om det inte blir så är detta en tjusig avslutning på "Spooks"-sagan. Spännande och snyggt gjort.

1. Utöver Peter Firth är det fyra återvändande "Spooks"-veteraner, varav jag minns två från "mina säsonger" - Tim McInnerny som den tvära Oliver Mace och Hugh Simon som datageniet Malcolm Wynn-Jones.

2. Några nya ansikten i detta sammanhang som man känner igen från andra är bland annat Jennifer Ehle, Tuppence Middleton och David Harewood där den sistnämnda känns igen från ovan nämnda "Homeland".

3. En liten lustig konsekvens av att Kit Harington är med i en omåttligt populär tv-serie var att bussar med reklamskyltar för "Game of Thrones" - med Haringtons bild - åkte runt på Londongatorna när de filmade. Flera scener fick filmas på nytt.

ANDERS JAKOBSON (2016-01-14)