Död glass är inte hemskt

"We all Scream for Ice Cream" är helt klart det avsnittet som har den mest oväntade titeln. Vi får här höra berättelsen om hur Layne som liten råkade skada den lokale glassgubben Buster. Buster brukade klä ut sig till en clown för att roa barnen samtidigt som han sålde glass till dem. Att han dessutom var lätt efterbliven var något de elaka barnen utnyttjade för att förlöjliga honom.

Layne påverkas av ett av dessa "elaka" barn till att släppa på handbromsen för att Busters glassbil ska rulla ner för en backe. Nu faller det sig dock inte bättre än att det som börjar som ett spratt slutar med att glassbilen rullar över stackars Buster med förödande resultat. Allt detta hände dock för många år sedan och Layne är nu vuxen och har egna barn och har inte tänkt på det som hände på många år. När hans barn, tillsammans med alla andra barn i kvarteret, börjar stå och vänta på glassbilen mitt i natten i vad som mest kan liknas vid ett hypnotiserat tillstånd börjar dock Layne ana oro.

Och visst är det som man trott. Buster är tillbaka från de döda och åker nu runt i sin slitna glassbil, fortfarande målad som en clown, och delar ut glass till barnen. Enda skillnaden är att när barnen äter av glassen den här gången förvandlas deras pappor till flytande glass som hämnd för vad de gjorde Buster.

Jag håller med, det låter rätt löjligt och faktum är att det faktiskt också är rätt löjligt. Förvandlingen från levande till en pöl glass är visserligen riktigt bra gjort men hela konceptet är så orimligt att detta inte spelar så stor roll. Död glass är inte hemskt, hur man än vänder och vrider på det. Skådespelarna gör vad de kan för att hålla igång filmen men inte heller de lyckas och jag kan inte låta bli att undra hur de tänkte när de tackade ja till att medverka i en film där de visste att de skulle förvandlas till glass…

Extramaterialet består förutom av det obligatoriska kommentarspåret också av två dokumentärer. En som tar en närmare titt på specialeffekterna och en som handlar generellt om filmen. Den som läst mina recensioner av säsong 2 av "Masters of Horror" i rätt ordning vet vid det här laget att detta är det normala upplägget när det gäller seriens andra säsong.

1. Kolla noga så ser ni att det faktiskt är William Forsythe som spelar Buster. Jag nämner det eftersom det inte är helt lätt att se när han är sminkad som en clown.

2. Varför är elaka clowner så läskiga?

3. "We all Scream for Ice Cream" är regisserad av Tom Holland som bland annat även gjort "Thinner" och "The Langoljärerna" som båda är baserade på historier av Stephen King.