Alternativ jul med Jack Skellington

"Nightmare Before Christmas" är ytterligare en sådan där film som funnits i mitt medvetande i åratal men som jag aldrig haft tid, lust eller möjlighet att se. Lämpligt nog kommer denna "special edition" som en tidig julklapp.

Den kompletta titlen är "Tim Burton's The Nightmare Before Christmas", för den numera legendariska och visionära filmmakaren ligger bakom filmen - i alla fall grundhistorien och karaktärerna. Han kunde själv inte regissera filmen då han var upptagen med "Batman Returns", men ingen kan förneka att Burtons ande vilar över den här mörka sagan som en otäck dimma.

För det är en saga, möjligen inte för de allra minsta (det finns dessutom ingen svensk dubbning) men för alla som har barnasinnet i behåll. I den här filmen har alla högtider en egen värld och stad som knyts samman av en ring av träd med dörrar till de olika världarna. Jack bor så klart i Halloween Town, en stad där allt är smutsigt, skevt och äckligt. Han är den stora stjärnan som ser till att just Halloween blir otroligt lyckad varje år. Men han har tröttnat lite och när han grubblande strövar runt i skogen stöter han på trädringen och hamnar hastigt och lustigt i Christmas Town och blir fascinerad av denna kontrastvärld.

Han återvänder fylld av inspiration och förmedlar att Halloween Town ska stå för julen detta år och engagerar hela stan i att tillverka julklappar och attrialjer, som visserligen visar sig bli... lätt alternativa. Det går till och med så långt att han kidnappar självaste jultomten för att vara den som delar ut julklapparna i den vanliga världen. Men klarar en Halloweenexpert verkligen av en annan högtid?

En annan viktig karaktär i filmen är Sarah, en ihopsydd tjej tillverkad av Dr Finkelstein och nu mer eller mindre hans slav. Men Sarah är rastlös och ser till att droga ned Finkelstein så ofta hon kan för att kunna göra något annat. Hon får en vision av att Jacks jul inte blir som han föreställt sig, och får rycka in för att ställa allt till rätta.

Historien berättas till större delen genom sång, där ordfyllda texter för narrativet framåt. Visuellt är det den gamla klassiska stop-motion-tekniken som används, vilket ger ett naturligt skevt och ryckigt resultat, som så klart passar in i de världar som skildras i filmen. Men det är makalöst bra gjort och sanslöst läckert. Miljöerna är spektakulära - Halloween Towns mörka fulhet i kontrast mot Christmas Towns smått saliga mysighet.

"Nightmare Before Christmas" är ett mästerverk på sitt sätt och det är lätt för mig som novis att förstå varför filmen levt kvar som kultfilm och som stoff för allehanda merchandisetillverkare under alla år.

På den första skivan finns ett färskt kommentarspår, sedan - lite dolt under den flummiga rubriken "Backstage Disney" - finns det ytterligare extramaterial. Mest plats tar en omsmyckning av attraktionen The Haunted Mansion på Disneyland, som lagom till jul kläs i en "Nightmare Before Christmas"-skrud. Här kan vi få vandra runt i spökhuset samt se en elefantiskt lång bakomfilm om hur huset smyckats om. Måttligt intressant.

Tim Burtons originaldikt, som ligger till grund för filmen återger hela storyn på 10 minuter - här uppläst av legenden Christopher Lee, kan man njuta av därnäst, innan man fördjupar sig i en bakomfilm från när filmen gjordes som på en knapp halvtimme tar oss igenom hela processen, med fokus på docktillverkning och stop-motion-animering.

På andra skivan finns två kortfilmer av Tim Burton som får ses som relaterade, om än inte på ett klockrent vis. "Frankenweenie" är en halvtimmeslång svartvit film från 1984 som återspeglar klassikern "Frankenstein" rätt så rakt av. Här finner vi unga Victor Frankenstein som är vetenskapsintresserad 10-åring som både petar ihop egna uppfinningar och gör filmer. När hans älskade hund blir överkörd återuppväcker han den till liv med hjälp av elektricitet bara för att inse att den fortfarande snälla och älskvärda hunden sprider skräck i grannskapet.

Det är en otroligt välgjord film som i sin stil påminner väldigt mycket om vad Tim Burton 10 år senare skulle göra i "Ed Wood". I en av rollerna kan man se en 13-årig Sofia Coppola.

Den andra kortfilmen - "Vincent" - är animerad och handlar om killen Vincent Malloy som tror att han är Vincent Price och därmed förvandlar allt i sin närhet till skräck och otrevligheter. Det roliga är att den verklige Vincent Price är den som läser texten... Även detta en tjusig och bra kortfilm.

I övrigt kan man klicka runt bland skisser och animationstester till karaktärerna i de olika städerna/världerna i filmen, vilket är rätt tålamodskrävande om man ska se allting. Dessutom finns det jämförelser mellan storyboards och färdig film, för att inte tala om en handfull borttagna/alternativa scener som finns både färdiganimerade och som storyboards.

Förutom att innehålla tillräckligt med extramaterial för att verkligen göra skäl för namnet "special edition" så är själva förpackningen mycket lyxig och originell. Det är en rejäl pappförpackning med ett stort hål i mitten i vilket man hittar en bullig utstansning av Jack Skellington, som ingår i själva locket på lådan. Mycket snyggt och påkostat.

1. Det är ju lite kul att Jack Skellington, trots att han är ett kranium, kan blinka med sina tomma ögonhålor...

2. Den kände filmmusikkompositören Danny Elfman har inte bara gjort musiken till filmen, han spelar även Jacks sångröst.

3. 2006 trollade ILM (Industrial Light & Magic) fram en 3D-version av filmen som visades på utvalda biografer. Verkar inte finnas släpps på DVD.