Påhittig inkräktare i matbutiken

Man behöver bara titta på det myspysiga omslaget här till höger så inser man att det handlar om en slasherfilm. Dessutom av sent 80-talssnitt, vilket bör få de flesta att räkna ut hur den här filmen utvecklar sig: ett antal människor blir mördade tills bara tjejen blir kvar.

Tjejen heter Jennifer (Elizabeth Cox) och jobbar i en matbutik tillsammans med ett gäng andra människor (bland annat bröderna Ted och Sam Raimi). Lagom till stängningsdags dyker en inkräktare upp i butiken. Det är hennes ex Craig (David Byrnes) som nyligen kommit ut från fängelset där han tjänat ett straff för vållande till en annan människas död. Nu vill han till varje pris som helst återfå Jennifer, men hon är inte speciellt pigg på det och det blir kaotiskt värre och det krävs tre rejäla karlar för att få fatt på Craig och slänga ut honom.

Nattarbete väntar för de anställda för just denna kväll har de båda ägarna Bill (Dan Hicks) och Danny (Eugene Robert Glazer) förklarat att de ska sälja affären och därför behöver alla varor märkas om. Men vad de inte anar är att en blodtörstig - och minst sagt påhittig - galning också ska jobba nattskiftet och en efter en möter de sina brutala öden...

Jag vet inte om det är meningen att man ska anta att det är Craig som är mördaren för det upplägget köper jag inte för en sekund, och jag har svårt att tro att någon annan skulle göra det också. När det dock uppenbarar sig vem den verklige mördaren är blir hans brutala påhittighet smått osannolik och motivet väldigt tunt. För påhittig är han, och lite vitsig. En stackare som blir delad på mitten märks upp med en "1/2 price off"-lapp.

Även om filmen följer ett oerhört vanligt mönster och till en början känns väldigt amatörmässig med en minst sagt spartansk vinjett och tråkig 4:3-bild, så har "Intruder" rätt många positiva inslag. Det märks att filmskaparna gjort filmen i unga år och lekt rätt friskt med bildvinklar, roliga övergångar och annat som det kanske inte riktigt finns utrymme att göra i moderna tider. Jag gillar lekfullheten.

För att vara en slasher enligt den kända mallen är "Intruder" underhållande och bra, med fina splattriga effekter och en schysst twist på slutet.

De bortklippta scenerna är två till antalet och över på under en minut, och det handlar om lite extra blod och gegg i två mordsekvenser.

Utöver detta finns det trailers och en slideshow.

1. Jag nämnde bildvinklar i recensionen - ofta är dessa från olika objekts synvinklar, som till exempel en ringskiva på en telefon, golv, dörrhandtag, en hink och så vidare. Rätt udda och roligt.

2. En annan påhittig bildvinkel dyker upp när vi ser en person spegla sig och jag fattar att personen i spegeln egentligen står i ett fejkat hål och alltså är kamerans "spegelbild".

3. Bruce Campbells namn står störst, längst upp till vänster på omslaget och det är ett osannolikt famlande efter ett halmstrå, för Campbells roll i filmen är så minimal att den nästan inte kan bli mer minimal...

ANDERS JAKOBSON (2010-07-04)