Otäck verklighet…

"IRL" är en förkortning för "In Real Life" och betyder "i verkligheten". Det ska ses som en motsatts till att träffas via datorn. Att mötas öga mot öga. I filmen möter vi Elias som mobbas. Framför allt är det en tjej, Agnes, och två killar i hans klass som är riktigt taskiga mot honom. Alla andra (eller i alla fall de flesta) hänger bara på men det är just dessa tre som är värst. De är på honom hela tiden. På dagen i skolan och när den slutar ute på stan. Allt kulminerar när de under en lektion ska rita av varandra, Agnes ska rita av Elias och Elias henne. Agnes ritar Elias som en gris varpå han får nog och kastar en mugg vatten över hennes byxor. Hon och hennes lakejer jagar reda på Elias, sliter av honom byxorna, filmar honom och lägger senare ut det på nätet.

Detta driver Elias över gränsen. Han vill inte leva lägre och den enda trösten han har är Sc4rlet som han hänger med i onlinespelet The Secret World. Men inte ens med henne törs han dela sin hemska vardag. Men när hon vill träffa honom i verkligheten finner han en liten strimma hopp och allt ser ut som om det kanske, kanske ändå ska lösa sig. Men så dyker Agnes och hennes kompisar upp just innan han ska möta henne…

"IRL" är en riktigt obehaglig film och som förälder känner jag riktigt obehag när jag ser den. Och det tragiska är att man först inte riktigt kan ta till sig att barn och ungdomar faktiskt kan vara så elaka mot varandra som de är i filmen. Film brukar ju kunna vara ordentligt överdrivet men här är det inte det. Det som händer i filmen är sådan som man läser om i tidningar allt för ofta. Sådant som händer i skolan varje dag och det gör filmen väldigt obehaglig att se på.

Samtidigt är den naturligtvis lite tillrättalagt med inte mindre än två tvister som jag inte förutsåg innan de avslöjades. De känns lite filmiska men det gör inget. "IRL" kryper under skinnet och jag hade en olustkänsla långt efter att den slutat.

1. Valter Skarsgård är riktigt bra som Elias.

2. Filmen är bara 77 minuter men det är 77 effektiva minuter.

3. Happy Jankell som spelar Sc4rlet heter egentligen Betty Nicóle Hildegard Jankell och är dotter till Thorsten Flinck och Annika Jankell.