Mäktiga scener och fantastiskt agerande

"Full Metal Jacket", Stanley Kubricks nästa sista film (1987), består av två tydliga delar. De första 45 minuterna är vi på boot camp på Parris Island där unga män drillas till marinsoldater för tjänstgöring i Vietnamkriget. Tonen sätts direkt i filmens näst första scen där exercisinstruktören Hartman (R. Lee Ermey) plockar ner de nyrakade ungtupparna på jorden. Han klargör i ett tonläge som skulle skrämma den tuffaste människan att de inte är värda ett skit, att de är kryp som knappt borde få leva och att det är han som bestämmer över dem nu.

R. Lee Ermey är helt makalös i denna roll, spelad med kopiösa mängder pondus och säkerhet. Inte så konstigt eftersom han var just exercisinstruktör fram till 1971. Sällan har någon dominerat rutan så mycket som Ermey gör i dessa 45 minuter.

Han ger några av de meniga nya namn för att sätta sig på dem ytterligare och driver på hårt under utbildningen, viss hårdare än andra. Som den lätt överviktiga, och troligen lätt efterblivna, "Gomer Pyle" (Vincent D'Onofrio). När "Gomer" gör bort sig börjar det straffa även de andra soldaterna som en dag bestämmer sig för att hämnas och efter den punkten förändras "Gomer" och blir kanske den iskalla soldat han är menad att bli.

Det finns en berättare i filmen, som hittills är lite oklar men det är "Joker" (Matthew Modine) som står i fokus i filmens andra del. Han är krigsreporter tillsammans med fotografen Rafterman (Kevyn Major Howard).

Efter att ha tråkats ut i civilisationens Vietnam vill de ut i "skiten", och i skiten hamnar de. "Joker" och Rafterman stöter ihop med alla möjliga sorters marinsoldater, de flesta mer eller mindre förstörda på ett sätt eller annat. Bland annat stöter de på "Cowboy" (Arliss Howard) från Parris Island som strider tillsammans med bland annat Animal Mother (Adam Baldwin) och Eightball (Forian Harewood). Plötsligt blir det skarpt läge och "Joker" och Rafterman får släppa block och kamera och dra sina gevär som de soldater är utbildade till.

Andra hälften av filmen känns inte alls lika speciell som den första, utan mer som en "vanlig" Vietnamskildring och jag antar att det finns någon uttänkt poäng med det hela som jag inte riktigt fattar. Kanske ska man koncentrera sig på "Joker":s dualitet med "Born to kill" på hjälmen och fredsmärke på jackan.

Hur som helst är "Full Metal Jacket" en bra film, med riktigt bra skådespeleri. R. Lee Ermey har jag redan nämnt men även Vincent D'Onofrio och Matthew Modine är mycket bra. Slutscenen i den första delen med just dessa tre är helt makalös.

Som vanligt i Kubricks filmer är det fullt av mäktiga bilder och kompositioner. Han hade tveklöst blicken för extraordinära bilder. Tyvärr bara i en film till efter denna.

Extramaterialet består av ett kommentarspår, en dokumentär och filmens trailer. I kommentarspåret figurerar skådespelarna Adam Baldwin, Vincent D'Onofrio och R. Lee Ermey samt Rolling Stone-kritikern Jay Cocks (även manusförfattare till bland annat "Gangs of New York"). Dessa sitter inte tillsammans och pratar utan det är ett ihopklippt kommentarspår där alla har olika saker att säga. Skådespelarna pratar givetvis om hur scenerna kom till medan Jay Cocks pratar mer om Kubricks del i det hela. Intressant att lyssna på.

Dokumentären är av samma mix av making of och tillbakablick på inspelningen och kritiska kommentarer som man kunnat se på de nyligen släppta "The Shining" och "A Clockwork Orange". Högklassig dokumentär där många viktiga personer figurerar alltså. Tyvärr inte filmens huvudperson Matthew Modine. Han hade varit väldigt rolig att se så här i modern tid och lyssnat på hans erfarenheter av inspelningen. Mycket bra hur som helst.

1. Filmens allra första scen skildrar hur soldaterna får håret rakat är otroligt bra. Soldaternas ansiktsutryck är lätt fåraktiga vilket fungerar så väl i sammanhanget. Det är tydligt att från denna punkt går de unga männen från mänskliga individer till blivande stridsmaskiner.

2. För mig är det helt otroligt att hela filmen är inspelad i England. Visserligen kan man med rekvisita få vilken plats som helst att bli en annan, men känslan man får av bilderna vittnar inte alls om att det handlar om gråa, tråkiga England.

3. Titeln "Full Metal Jacket" syftar på helmantlad ammunition.

ANDERS JAKOBSON (2008-01-07)