Udda historia men inte tillräckligt speciell

På omslaget kategoriseras "Bernie" som "komedi/thriller". En lite märklig, men inte ovanlig mix. Egentligen skulle man behöva forwardslasha in några fler genrer där för att komma närmare sanningen, men jag tar den enkla vägen och kategoriserar filmen som en dramakomedi.

Richard Linklater har regisserat filmen och i den samarbetar han med några vänner från förr. Matthew McConaughey var med i Linklaters 70-talsskildring "Dazed and Confused" och Jack Black spelade i "School of Rock". Linklater får ut det bästa ur dessa skådespelare, men jag återkommer till det.

Black spelar titelns Bernie Tiede. Han är en väldigt omtyckt begravningsentreprenör i småstaden Carthage i Texas. Han engagerar sig i människor, både levande och döda, och är helt enkelt en av traktens mest populäraste personer. En generös man, en omtänksam man och en sådan som folk menar har garanterad access till himlen när tiden är kommen.

När en av stadens starka och svinrika män dör tar Bernie hand om begravningen och gör precis som han brukar och söker upp änkan för att trösta och se till att hon har det bra. Änkan, Marjorie Nugent (Shirley MacLaine) är lite av Bernies motsats, nämligen en av traktens minst populära människor som i princip har gjort sig ovän med hela sin familj. Bernie lyckas dock tränga igenom den sura fasaden och de blir vänner. Så småningom blir Bernie till och med anställd av Marjorie, och till slut så hunsad av henne att bägaren rinner över...

Filmen är verklighetsbaserad och narrativet varvas med intervjuer med folk som kände de inblandade. De flesta av de intervjuade är verkliga personer som således pratar om de verkliga huvudpersonerna och inte filmens karaktärer. Det bidrar till en dokumentär känsla och upplägget liknar "Capote - En iskall mordgåta" som dock hade skådespelare hela vägen.

Omslagstexten avslöjar mer av handlingen än vad jag ämnar göra. Jag läste den först efter att jag hade sett klart filmen, och det var helt klart till min fördel. Jag sitter som klistrad för att få veta var filmen ska ta vägen. Dock blir jag lite missnöjd när den är över. Jag förväntade mig någon form av twist mot slutet, men en sådan kommer inte. Jag blir därför förbryllad. Historien, om än lite udda, är i min uppfattning inte tillräckligt speciell för att bli en film.

Dock så är det en välgjord och på sitt sätt fascinerade film även om slutknorren jag förväntade mig aldrig kommer. Jack Black, Shirley MacLaine och Matthew McConaughey som spelar en åklagare i filmen gör alla väldigt bra insatser. En smått oväntad roll för Black och ännu en sydstatskaraktär för McConaughey, en sådan som han alltid gör bra. Det finns med andra ord mycket bra i filmen att ta med sig efter avslutad tittning.

1. De verkliga händelserna utspelade sig under första hälften och mitten av 90-talet. Det är ingenting i filmen som sätter någon specifik tidsstämpel på den, men man får anta att den utspelar sig under samma tid. I så fall är det ett enormt anakronistiskt fel i en scen där man ser en väldigt modern MacBook Pro. Man kan även hitta iPhones och moderna tidningar i filmen.

2. Jack Black får som vanligt utrymme till att sjunga i filmen, då Bernie både sjöng i kyrkan och i lokala musikaluppsättningar. Dock så är det inte det vanliga utbudet av skämtsamma sånger Black levererar utan psalmer och musikalnummer, och han gör det med en mycket värdig och säker stämma. Snyggt!

3. Under eftertexterna är det som brukligt med verklighetsbaserade filmer några bilder på de verkliga personerna, bland annat rörliga bilder där Jack Black träffar Bernie Tiede.

ANDERS JAKOBSON (2012-09-26)