Originell men långsam och märklig
FILMENJackie lever ett ensamt liv. I jobbet sitter hon och övervakar tv-skärmar med bilder från ett rejält antal övervakningskameror i Glasgow. Hon har fått sina hemliga vänner där på skärmarna - städerskan som sätter på dansant musik i sin iPod och mannen med den gamla bulldogen till exempel.
Efter jobbet åker hon hem till sitt spartanska hem. Någon större umgängeskrets verkar hon inte ha. Ett par gånger i månader åker hon i väg med en kollega och har sex i dennes bil. Inte tillfredsställande, men det är något i alla fall.
En natt ser hon ett ansikte på en skärmarna som inte borde vara där. Riktigt vem denna person är får vi inte reda på så här tidigt i filmen, men vi förstår så småningom att mannen i fråga är från hennes förfluta och indirekt ansvarig för Jackies situation. Hon börjar nu maniskt kartlägga vad mannen håller på med genom tv-skärmarna, tills hon slutgiltigen konfronterar honom.
Den första timmen av filmen är väldigt långsam och seg. Det är många dialoglösa scener, som faktiskt knappt har något ljud alls. Musik används ytterst sparsmakat och då endast för att krydda den redan laddade och obehagliga stämningen. Egentligen är detta sätt att presentera en film på smått originellt och effektivt, men det är aningens svårt att komma in i.
(Som en parentes här ska jag skjuta in att screenerkopian jag såg saknade undertexter och det var ohyggligt svårt att hänga med i den tjocka och krångliga Glasgowdialekten.)
Jag vill inte gå in på vad filmens clou är då det skulle vara att avslöja för mycket, men historien hymlar försöker inte förvirra tittaren och det är ganska enkelt att lägga ihop pusselbitarna och komma fram till rätt resultat. Men man kan säga att övergripande teman är hämnd, familjerelationer och avslut.
Karaktärerna är skapade av dansken Anders Thomas Jensen som skrev manuset till "Efter bröllopet" och precis som i den filmen har "Red Road" karaktärer som har tungt bagage och rörigt känsloliv. Filmen är dock slutligen skriven och regisserad av engelskan Andrea Arnold.
Det är en klart godkänd film, fast egentligen mer intressant än bra. Det psykologiska dramat imponerar i alla fall på något plan.
Efter jobbet åker hon hem till sitt spartanska hem. Någon större umgängeskrets verkar hon inte ha. Ett par gånger i månader åker hon i väg med en kollega och har sex i dennes bil. Inte tillfredsställande, men det är något i alla fall.
En natt ser hon ett ansikte på en skärmarna som inte borde vara där. Riktigt vem denna person är får vi inte reda på så här tidigt i filmen, men vi förstår så småningom att mannen i fråga är från hennes förfluta och indirekt ansvarig för Jackies situation. Hon börjar nu maniskt kartlägga vad mannen håller på med genom tv-skärmarna, tills hon slutgiltigen konfronterar honom.
Den första timmen av filmen är väldigt långsam och seg. Det är många dialoglösa scener, som faktiskt knappt har något ljud alls. Musik används ytterst sparsmakat och då endast för att krydda den redan laddade och obehagliga stämningen. Egentligen är detta sätt att presentera en film på smått originellt och effektivt, men det är aningens svårt att komma in i.
(Som en parentes här ska jag skjuta in att screenerkopian jag såg saknade undertexter och det var ohyggligt svårt att hänga med i den tjocka och krångliga Glasgowdialekten.)
Jag vill inte gå in på vad filmens clou är då det skulle vara att avslöja för mycket, men historien hymlar försöker inte förvirra tittaren och det är ganska enkelt att lägga ihop pusselbitarna och komma fram till rätt resultat. Men man kan säga att övergripande teman är hämnd, familjerelationer och avslut.
Karaktärerna är skapade av dansken Anders Thomas Jensen som skrev manuset till "Efter bröllopet" och precis som i den filmen har "Red Road" karaktärer som har tungt bagage och rörigt känsloliv. Filmen är dock slutligen skriven och regisserad av engelskan Andrea Arnold.
Det är en klart godkänd film, fast egentligen mer intressant än bra. Det psykologiska dramat imponerar i alla fall på något plan.
EXTRAMATERIALET
Filmen saknar extramaterial.
TRE SAKER
1. Filmen innehåller en väldigt explicit och "verklig" sexscen som känns aningens oväntad i filmen.
2. Filmen avslutas med en vacker version av Joy Divisions "Love will tear us apart" som känns helt rätt i tillfället.
3. "Red Road" är en av de få filmer jag sett som har en egen MySpace-sida, fast det kanske är mer vanligt än man kan tro?
2. Filmen avslutas med en vacker version av Joy Divisions "Love will tear us apart" som känns helt rätt i tillfället.
3. "Red Road" är en av de få filmer jag sett som har en egen MySpace-sida, fast det kanske är mer vanligt än man kan tro?
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA