Spektakulära effekter, men trist format

FILMEN

Med tanke på hur mycket film och tv-serier man ser känns det ibland motiverat att för ett ögonblick beundra teknikens framfart. Utvecklingen av CG ("computer graphics") går från klarhet till klarhet och slutresultatet blir allt mer realistiskt och plötsligt går det att skapa trovärdiga jättetornados på film som slänger iväg lastbilar som de vore höstlöv och som får flygplan att lätta från marken och sväva som fjädrar.

Ur den synvinkeln är "Into the Storm" en riktigt smaskig katastroffilm som saftar på med storslagna naturfenomen så det nästan fläktar i tv-soffan. Men dessvärre har manusförfattaren John Swetnam valt att presentera sin story i sämsta tänkbara format. Filmen ska föreställa vara ihopsatt av videoklipp filmade av ungdomar med digitalkameror, ett proffsigt tv-team och från några YouTubeskarriärstörstande bondtölpar med mobilkamerorna i högsta hugg. Med undantag för några bilder från övervakningskameror i en skola har allt annat material samma höga kvalitet, är stadigt filmat och finns framför allt bevarat, vilket är lite lustigt i och med att vissa filmande karaktärer försvinner in i stormen med sina kameror... Det känns inte trovärdigt, och det känns inte ens som man någonstans försökt få det trovärdigt. Detta sänker filmen för mig.

Storyn i sig hjälper också till att dra ned helhetsintrycket. Det är platt och lite klyschigt med det nu nästan obligatoriska katastroffilmsinslaget om pappan som "have to find my son!" som någon sorts central emotionell punkt. Ett litet samhälle blir utsatt för rejäla tornados som givetvis slår till när det är dags för skolavslutning. Samtidigt jagar ett tv-team med "storm chasers" efter de ultimata bilderna på ovädret, inte minst för att testa sitt specialbyggda fordon som ska klara av att stå i stormens öga. Några bondläppar med "Jackass"-drömmar hamnar också i fokus (helt utan någon poäng, skulle jag vilja säga).

Givetvis sammanstrålar alla karaktärer när stormen blir som värst och försöker tillsammans klara sig helskinnade från det våldsamma ovädret. Filmen känns tyvärr bara sådär. Det är gott om försök till emotionella inslag i historien som mest känns överflödiga och onödiga, och ganska sökta när filmen ska föreställa bestå av verkligt material. Jag får inte ihop alla pusselbitar och "Into the Storm" känns mest som en film som vill mycket mer än vad den klarar av att få till. Tur då att specialeffekterna i alla fall är spektakulära och läckra.


EXTRAMATERIALET

Tre bakomfilmer bjuds det på och den längre av den handlar mest om verkliga tornados. En mycket nöjd "storm chaser" från ett tv-program likt det filmens fejkade team jobbar med, berättar massor om stormar och oväder och så vidare. Lite intressant men även lite sömnigt.

I de två efterföljande kortare filmerna handlar det mer om "Into the Storm" med fokus på det specialbyggda fordon som figurerar i filmen och hur man skapade oväder med praktiska specialeffekter under inspelningen.


TRE SAKER

1. "Hobbit"-bekanta Richard Armitage spelar pappan som letar efter sin son, och som dessutom är rektor på skolan där det är avslutning och som är änkeman med dåliga relationer till sina båda söner. En tungrodd roll som Armitage inte lyckas göra något extra av.

2. I det här tv-teamet återfinns kända ansikten som Matt Walsh och Sarah Wayne Callies, där den förre spelar fixstjärnan som är besatt av framgång och den senare spelar mamman som offrar familjen för jobbet. Mer emotionellt bagage som inte gör något för helheten.

3. Regissören Steven Quale kommer närmast från "Final Destination 5" och manusförfattaren John Swetnam har någon dansfilm med sig i bakfickan. Hans nästa film, "Breaking Through", som han även ska regissera, handlar om en tjej som blir kändis via YouTube. Swetnam verkar ha en liten hang-up på videotjänsten.


ANDERS JAKOBSON (2014-12-18)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin action
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
RECENSERAT DENNA DAG (21/11):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN SEPTEMBER/OKTOBER
12 SENASTE
DRAMAKOMEDIERNA