Stillsamt drama om en kvinnas revolution

Gabrielle Colette (Keira Knightley) faller för den ökände kritikern Willy (Dominic West) och flyttar från landsbygden till Paris. Snart inser hon dock att livet som gift med den stora Willy inte alls är som hon föreställt sig. Hon blir lämnad, instängd i en mörk lägenhet och tvingas gå på tillställningar med människor hon inte förstår sig på. Med ett hot om att lämna sitt nya liv går Willy med på att behandla henne som mer jämlik. Snart blir hon en av Willys spökskrivare och visar sig också bli den bästa han någonsin haft.

"Colette" är en historia om frihet och instängdhet, vilket syns i varenda bild. Inne i Paris, där Colette inte känner sig hemma, är allting väldigt mörkt medan det på landet är ljust. Till och med klänningen Willy köpt åt henne är mörk, medan klänningarna hon väljer själv är ljusa. Det är oerhört snyggt gjort och det syns tydligt att det finns en tanke bakom allting. Det gör hela berättelsen starkare och gör att vi hela tiden undermedvetet vet exakt hur Colette känner sig.

Det är en ganska lång historia som ska berättas genom filmen, vilket också märks. Stundtals hoppar vi mellan händelser utan att riktigt ha rett ut dem. I en scen är Colette arg på något Willy gör, för att det i nästa har gått några månader och allt är lämnat bakom dem. Det är lite tråkigt, jag vill ha mer upplösning på det som händer. Egentligen är det dock en liten bagatell i en annars väldigt bra berättad historia. Genom Colettes historier får vi se henne växa och hitta sig själv. Det är väldigt snyggt rent dramaturgiskt.

I huvudrollerna ser vi Keira Knightley och Dominic West som briljerar. Keira Knightley gör en ganska lugn roll som Colette och inväntar sin stora finish till slutet där hon får agera ut. Och hon gör det på ett sätt så vi lyssnar på varenda ord. Dominic West får en lite mer utåtagerande karaktär att sätta tänderna i, men gör det lika bra han. Ganska snabbt förstår man att någonting kommer gå fel mellan dem, men samtidigt kan man se charmen Colette faller för. Förvirrande, men på ett bra och skickligt sätt.

"Colette" är en väldigt fint berättad historia som är oerhört viktig, speciellt i dagens samhälle där kvinnor börjar stå upp mer för sina rättigheter. Det är helt klart en film att rekommendera, speciellt då man vill inspireras av en stark kvinna som lär sig stå upp för sig själv.

Tyvärr innehåller inte skivan särskilt mycket extramaterial. Vi får några scener extra, men det är inget särskilt över dem. Utöver det får vi även några filmtrailers på andra filmer som alla verkar intressanta, men som går lika bra att få fram via IMDB.

1. I slutet av filmen dedikeras den till Richard. Denna Richard är filmens manusförfattare.

2. Filmen skrevs redan 2001, men fick då inga pengar och kunde inte göras.

3. Alla repliker är på engelska, men när Colette skriver får vi se hennes skrift på franska, så som den var skriven i original.